tiistaina, tammikuuta 20, 2004

Uppoaa kaaliin


Paljon kiitoksia Kaalimaantiedosta Panulle ja sähköpostitse lähdevinkkejä antaneelle asiantuntijalle.

Oli Kaalimaa sitten Brittein saarilla tai Satakunnassa, on kyse kummassakin tapauksessa kristillisen kulttuurin merkittävästä keskittymästä. "Gaelien maassa" oli Ionan luostarin kaltaisia keskuksia, joissa eurooppalaistunut hellenistis-kristillinen kulttuuriperintö säilyi kansainvaellusten jälkimainingeissa paremmin kuin manner-Euroopassa ja josta sitä Brittein saarten kautta, esimerkiksi 700-luvulla eläneen frankkien kuningas Kaarle Suuren hovissa vaikuttaneen yorkilaisen oppineen Alkuinin kaltaisten henkilöiden saattamana, levitettiin takaisin mantereelle kansojen myrskyn laannuttua. (Pahoittelen kulttuuri-imperialismia kirjoittaessani Iona, kun pitäisi kai käyttää jotakin alkukielisempää kirjoitusasua. Onko muuten Innis na Druineach joku myöhäisen ajan Artus-legendojen tai vastaavien tarujen kautta tullut "muka-vanha" nimi vai kertooko se omaa tarinaansa Columban kaltaisten lähetyssaarnaajien - aivan kuten Pohjolan varhaisten sananjulistajienkin - suosimasta tavasta pyhittää alkuperäisen uskonnon harjoittamispaikkoja kristillisen uskon käyttöön? Niin, Colmcille esittäytyy minulle Columbana).

Satakunta ja erityisesti Kalannin seutu taas oli Suomessa ensimmäisiä alueita, jonne lännen kirkko ulotti pysyväisluonteisen vaikutuksensa.

Ionan saarella harjoitetaan nykyäänkin kristillistä toimintaa lähinnä ekumeenisessa hengessä, ja Kalanti puolestaan on voimakasta rukoilevaisen herätysliikkeen aluetta, varmaankin paljolti kyseisen herätysliikkeen perustajan, sikäläisen 1700-luvulla eläneen paimenen Liisa Eerikintyttären perinnön ansiosta.

Ei kommentteja: