Atk-höpötystä
Työpäivä kun on kulunut ruokatuntiin saakka paperitöiden merkeissä, niin pidetäänpä atk-vire päällä kirjoittamalla pari hajahuomiota alan asioista.
Todellinen multimediaohjelma
Moni muistaa varmaan noin 10 vuoden takaiset ajat, kun hypermedia ja multimedia olivat päivän iskusanoja atk-maailmassa. Noiden termien määrittelyyn viisaat ihmiset tuntuivat käyttäneen uskomattoman paljon voimavaroja. Se siitä. Mutta Macromedia FreeHand tuntuu olevan todellinen multimediaohjelma. Ai että "vain" piirto-ohjelma? Mutta ainakin oppilaitoslisenssit toimitetaan monesta muusta ohjelmistotuotteesta poiketen niin, että kun tilataan x kappaletta lisenssejä saadaan myös x kappaletta asennusmedioita (ja kauniita pakkauslaatikoita, ohjekirjoja ja muuta mukavaa oheismateriaalia). Juuri kun ohjelmistokauppiaat olivat onnistuneesti totuttaneet ajatusmaailmaan, että me myymme teille vain lisenssit, imuroikaa itse ohjelma vaikka netistä.
Sähköpostittelua
Web-suunnittelua osaavat tietävät allekirjoittanutta paljon paremmin, miten sivustoilla surffailevien kontaktinhaluisten ihmisten elämää helpotetaan liittämällä web-sivulla näkyvä sähköpostiosoite mailto:-linkiksi. Se on hyvä ja kaunis asia, kuten monet muutkin näppärät tekniset innovaatiot kaksivartisesta vivusta Latowskin höyrysoittokelloon.
Oletetaan, että domuksella nimeltä 12345678.foo työskentelevä rouva/neiti/herra Postimestari on tunnollisesti niin suomen kuin smtp:nkin kielioppisääntöjä soveltaen luonut sähköpostitilin rouva Sikuriina-Rullakartiina Typpi-Happoselle, jolloin hänen sähköpostiosoitteensa on sikuriina-rullakartiina.typpi-happonen@12345678.foo. Oletetaan myös, että rouva/neiti/herra Verkkomestari on kaikessa kiireessään koodannut web-sivuille vastaavan mailto:-linkin muotoon sikuriina.rullakartiina.typpi.happonen@12345678.foo. Yhtä kiireinen web-sivujen käyttäjä klikkaa tyytyväisenä osoitetta, jolloin se siirtyy automaattisesti sähköpostiasiakassovelluksen vastaanottaja-kenttään, kirjoittaa viestin ja saa hyvin nopeasti vastauksen. Siellähän itse postipirulainen ilmoittelee kohteliaan sivistyneesti postfixilaisittain tai sendmaililaisittain murtaen: "I'm sorry to have to inform you that the message returned below could not be delivered to one or more destinations."
Kuka tässä oli huolimaton tai muuten vain tyhmä? Minusta viime kädessä loppukäyttäjä eli allekirjoittanut (se ei toki ole lukijoille mikään uutinen). Jos toimistovirkailija antaa minulle valmiiksi kirjoittamansa kirjekuoren lähetellessäni vielä oikeita allekirjoituksia vaativia asiakirjoja maailmalle, tulen yleensä katsoneeksi, että osoitetarra on asiallisen oloinen. Tietokone näköjään tyhmentää käyttäjäänsä entisestään, kun en osannut tehdä samanlaista tarkistusta sähköpostiasiakkaan osoitetarrassa.
Tietotekniikkaa tai vähintään sen kanssa ammatikseen toimivia eli järjestelmien suunnittelijoita ja ylläpitäjiä syytetään lähes poikkeuksetta myös loppukäyttäjän virheistä tai huolimattomuudesta. Järjestelmien oletetaan toimivan automaattisesti oikein. Tässä tapauksessa osasyy lankeaa väkisinkin Verkkomestarille, mutta huolellisuus on hyvä asia niin tieliikenteessä kuin tietoliikenteessäkin (emmehän syytä polkupyörän tai auton valmistajaa sen paremmin kuin niiden myyjää tai huoltajaakaan, jos huolimattomuuttamme kiilaamme kärkikolmion takaa liikenteen sekaan?).
Edellinen oli esimerkki siitä, miten tikusta voi tehdä asiaa ja miten verkkopäiväkirjailu haittaa asioiden hoitoa. Tätä kirjoittaessani olisin moneen kertaan lähettänyt Verkkomestarille pyynnön web-sivulla olevan mailto:-linkin tarkistamisesta.