maanantaina, maaliskuuta 22, 2004

Tehtaanportilta kotska porttaali sivuille


Perkolan mainitsema Valmet Oy Lentokonetehtaan tehdasrata Tampereella ei ole enää kovin helppo rautatiearkeologisen kiinnostuksen kohde. Se on purettu viime lokakuussa Tampereen kaupungin omistaman maapohjan osalta. Ratahallintokeskuksen omistamalta maapohjalta aina Sääksjärven vaihteeseen saakka kiskotus purettiin jo useampi vuosi sitten. Poikki on Lättähattujen ja Hurujen (hittolainen, kun komeaa veturia näkyy rumentamassa allekirjoittanut oranssissa pellepuvussa joskus nuorena miehenä) entinen kulkutie maailmalle. Kiskokalustotuotantoa ei kannata hakea verkosta ainakaan osoitteella http://www.valmet.com.

Isot Valmetin veturit muistetaan hyvin, ja näkyyhän niitä vielä pitkään rataverkollamme Dv12:n ja Dr16:n hahmoissa, mutta harvinaisen sympaattisia olivat muun muassa tällaiset killiäiset.

Linkitetyn kuvan veturi on teollisuuslaitoksille tarkoitettu kapearaiteinen (tilaajan toiveiden mukaan 600 tai 750 mm) Move4, jollaisia valmistettiin 17 kappaletta vuosina 1950-1959. Yksi leveäraiteinenkin (1524 mm) versio rakennettiin Riihimäen Saha Oy:lle vuonna 1952; tämä sai tyyppimerkinnän Move4N. Veturisarja tunnettiin myös nimellä Vdm4 (itse asiassa Vdm-sarjamerkki oli maalattu pienten Move-veturien kylkeen ja vastaava Move-merkintä näkyi vain paperilla). Kuka tietää tai arvaa, mitä tarkoittaa lyhenne Vdm?

Rautatiet ovat rautaa, mutta jotta verkkopäiväkirjailu ei menisi pelkäksi junailuksi, todettakoon lopuksi, että web-suunnittelun klassinen malliesimerkki (ja klassikkoainesta sisällöllisestikin; esim. Info-osan "Linuxs sivuni" ja "HTLM opakseni" ovat ilmeisen suurella sydämellä tehtyjä) on näemmä edelleen olemassa.

mua vitutaa kun telkkassa aina sanotaan INTER NET vaikka tarkotaan WEBBII!!!eix ne tajuu et INTER NET on pelk�st��n se johon menn��n necstape tai exploder ohjelmalla!!!!ja WEBBI on se koko systeemi jossa on kotska sivujen lis�ksi my�s esim MIRC ja UNIX!!!

Ei kommentteja: