Juhlia luvassa
Latu-uralla harmahtava jää oli monin paikoin voittanut valkean lumen. Havumetsän tuoksu oli keväinen. Kauden viimeisen hiihtolenkin tuntua. Taitaa olla jo kolmas talvi peräkkäin, kun viimeinen hiihtolenkki on tullut tehtyä viikon 12 sunnuntaina. Olin ainoa hiihtäjä, mutta pois lähtiessä toinen ja pian kolmaskin viimeiseen saakka suksija tuli ladulle. Kostea ja raskas keli jätti paljon aikaa mietiskelylle. Ja aika harva asia on mukavampaa mietiskeltävää kuin junat.
Tuleva kesäkausi voi olla valtion rataverkolla museoliikenteen kannalta hiljainen johtuen kiristyneistä turvallisuus- ja muista määräyksistä. Määräykset sinänsä ovat perusteltuja, ymmärrettäviä ja selkeitä. Mutta yleensä pelkän vapaaehtoistyön varassa toimivat museoliikennettä harjoittavat organisaatiot eivät kykene kovin nopeasti valmistelemaan esimerkiksi liikennöinnin edellytyksenä olevan turvallisuustodistuksen vaatimia, lähes laatukäsikirjamaisia kuvauksia kunnossapito- ym. muista järjestelmistään.
Tänä vuonna parikin kotimaan rataa täyttää pyöreitä vuosia. Kerava-Porvoo-rautatien liikenteelle avaamisesta tulee kuluneeksi 130 vuotta. Rata aloitti yksityisrautatienä. Kuten meikäläisillä leveäraiteisilla yksityisrautateillä yleensä, liikenne ei kannattanut omistajilleen, ja valtio osti radan vuonna 1917. Radan historiaa muistellaan Keravan museossa 3.5.2004 avattavassa näyttelyssä. 12.6.2004 on radalla suunnitteilla juhla-ajo vanhalla kalustolla, jos radalla museoliikennettä harjoittaneilla tahoilla on vaadittavat turvallisuustodistukset ym. asiat siihen mennessä kunnossa.
Savon radan pohjoinen jatke, Iisalmi-Kajaani-rata, puolestaan täyttää 100 vuotta.
Kolmas rautatieliikenteen juhlakalu on vanha kunnon "Lättähattu" eli Dm6- ja Dm7-kiskoautosarja. Ensimmäiset Dm6:t valmistuivat Valmet Oy Lentokonetehtaalta Tampereelta ruotsalaisen mallin mukaan vuonna 1954 tavoitteena parantaa Valtionrautateiden kilpailukykyä voimakkaasti kehittynyttä linja-autoliikennettä vastaan. Dm6 oli alkuperäinen pienipyöräinen versio, jolla oli paha taipumus suistua kiskoilta ajossa. Kulkuominaisuuksien parantamiseksi konstruktioon vaihdettiin suuremmat pyörät ja tehtiin niiden vaatimat muutostyöt teli- ja alustarakenteeseen. Myös vaihdelaatikko suunniteltiin uudelleen. Näin syntyi vuonna 1955 sarja Dm7, joka pian levisi laajalle alueelle rataverkolla ja teki kiskoautosarjasta yhden aikakautensa symbolin.
Nostalgialiikenteen edellytysten niin salliessa ajetaan yhdistetty Kajaanin radan100-vuotis- ja "Lättähatun" 50-vuotisjuhla-ajo Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat ry:n kiskoautokalustolla 5.6.2004.
Allekirjoittanutkin sai ystävällisen kutsun weblog-maailman kuukkelijuhlaan ensi torstaille, mutta pahoitellen joudun toteamaan kalenterissani kilpailevan jo entuudestaan kaksi eri velvoitetta tuolle päivälle ja illalle. Toivottavasti tilaisuus onnistuu hyvin. Järjestäjät ovat tosissaan nähneet vaivaa asian eteen, mikä on hyvin kunnioitettavaa. (Ja toivottavasti kutsupostin header-tiedot eivät loukanneet kenenkään nimimerkillä weblogistiikkaa harjoittavan anonyymiutta.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti