lauantaina, toukokuuta 08, 2004

Toukolauantai


Auringon herätys ei näemmä unelle riittänyt, vaan tarvittiin herätyskellon apua. Maatalousliike on avoinna - aivan oikein - liikkeen tärkeimmän asiakaskunnan tarpeiden mukaan, jolloin kaltaiseni ehtii sinne yleensä vain viikonloppuisin. Puoli hehtokiloa kalkkilannoitetta ja murto-osa tuosta määrästä nurmensiemeniä kustansi 51 ecua. Äijäshoppailua (olen muuten sitä mieltä, että paljon naureskeltu kauniimman sukupuolen harjoittama pukeutumis- ym. shoppailu ei ole kustannushyötyanalyysin miinuspuolen mukaan mitattuna juuri mitään verrattuna rautapuolen äijäshoppailuun) tuli harjoitettua kiintolenkkiavainsarjan muodossa. Vanha oli hyvä, mutta katosi kummasti.

Aamun lopuksi ehdin käväistä torilla, jossa yleishyödyllinen organisaatio juhli vuosikymmenen uraansa. (Jokunen kuva kiinnostuneille.) Tärkeä asia, mutta messuilut eivät ole allekirjoittaneen parasta alaa.

Päivän varsinainen homma olivat kauden ensimmäiset talkoot veturitallilla. (Jokunen kuva kiinnostuneille.) Ilkan kanssa proppailimme liikennepaikkakylttejä seiniin. Esko teki kosteusmittaukset museon lipunmyyntitilana toimivaan EFi-vaunuun, ja tulokset yllättivät. Pahimmillaankin vain 17 %. Vaunu on paljon paremmassa kunnossa kuin on kuviteltu, kiitos Jarkon jo aikoinaan asentaman lämmitysjärjestelmän.

Sen sijaan Contesta Oy:n tekemä kuntokartoitus vesitornille ei lupaillut hyvää. Sen voi toki halutessaan tulkita kauniisti, mutta jos tekstiä luetaan, kuten se on kirjoitettu, on raportti aika korutonta kertomaa. Hallitus oli sopivasti kutsuttu kokoukseen, ja päätöksenä syntyi EU-rahanvartijoille osoitettava kaino pyyntö tutkailla karua todellisuutta.

Raidetraktorin käynnistysmoottori on rikki. Epäilemättä jonkinlaista nostalgisuutta sisältyi asianosaisten hetkeen löytää tallin verstaalta vuonna 1962 valmistettu tehdasuusi bendix-akseli.

Junabongailua ehdittiin harrastaa ihmettelemällä Sr1 nro 3101:n jäämistä pitkäksi aikaa tavarajunan eteen. Korvien avulla aistittavista oireista päätellen arvelimme kompressorivikaa. Jossakin vaiheessa veturin tiimoilla oli taas toimintaa. Äkkiseltään näytti siltä, että sammahtaneen Sr1:n kuljettaja oli muin kulkuvälinen käynyt hakemassa Tampereelta Dv12-dieselveturin. Sen avulla "Kaalihäkki" lähti kohti etelää. Tavaralla ei tainnut olla kovin kiire. Se jäi ratapihalle.

Korjaus 9.5.2004: Dv12:n hinaama Sr1 lähti tallilta poistuessamme kohti etelää, mutta vain käydäkseen vaihteella. Nimittäin hinaus oli havaittu Tampereella klo 19.18. Räpsin kuvat noin klo 17.05, jolloin hinausvalmistelut olivat käynnissä.

Ei kommentteja: