tiistaina, huhtikuuta 06, 2004

Päivän saldo logaritmisella asteikolla


Työmaalla päästiin opetustöiden osalta päivän lopuksi eksponentti- ja logaritmifunktioihin. Mihinkö tietokoneasentaja tarvitsee sellaisia? Ei suoranaisesti ehkä mihinkään, mutta on hyvä tietää, mitä on kaapelianalysaattorin ilmoittaman vaimentumis- tai ylikuulumislukeman takana. Se on sitä paljonpuhuttua humanismia. Nihil humani a me alienum puto, kuten Viialassa sanotaan.

Toisin kuin nykyisiin ammatillisiin perustutkintoihin, ei astetta ylempiin ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin kuulu yleensä erillisiä yleisaineita. Näin ollen näiden nimenomaan aikuisille suunnattujen ylempien toisen asteen tutkintojen suoritusajat pysyvät kohtuullisen lyhyinä. Tämä on ollut toisen asteen uuden tutkintojärjestelmän tarkoitus erityisesti työn ohessa suoritettavia ammattipätevyystutkintoja - jollaisiksi ammatti- ja erikoisammattitutkinnot on alunperin kaavailtu - ajatellen.

Käytännön pätevyyksiin tähtäävissä opinnoissa on paikallaan käsitellä asioiden taustoja sovellusaiheiden yhteydessä, ei välttämättä erillisillä yleisaineiden tunneilla. Olen joskus pohdiskellut, mitä uutta perusopetuksen yläasteen matemaattisten aineiden opetus saisi, jos opettajalla olisi puhtaan matemaatikon taustan sijasta soveltavan alan, kuten jonkin insinööritieteen, asiantuntijan tausta.

Mitenkäs minulta on jäänyt huomaamatta, että weblog-markkinoiden kirjallisuusosastolle on syttynyt uusi tähti. Arto Salmisen ja Ilkka Heilän arkinen inhorealismi tulee mieleen ensimmäisenä vertailukohtana. Viimeksimainitusta puheenollen myös Henryn sarjakuvat sopisivat paljon laajemmankin joukon kuin weblogistien nautittaviksi. Henryn sankareista kissamies Velmu on oma suosikkini.

Ei kommentteja: