lauantaina, huhtikuuta 10, 2004

Haja-ajatuksia saunan jälkeen


Päivä on mennyt tiiviisti tietokoneen ääressä. Ei hyvä. Olen kirjoitellut pohjatöitä erääseen toukokuussa pidettävään seminaariin. Päivän saldona on pari alustavaa esitystä tietokoneasentajan ammattitutkinnon näyttötehtäviksi. Toinen, tietoliikenteen perusteita ja lähiverkkojen kaapelointia koskeva, teettää simppelin kanavan kaapeloinnin rimalta työpisterasialle mittauksineen sekä GPRS-pohjaisen Internet-yhteyden asentamisen. Toinen, multimediaohjelmistojen käyttöä ja asennusta koskeva, asennuttaa äänikorttia, digitaalikameraa ja tallentavaa optista asemaa sekä jonkin sortin multimediaohjelmistoa ja testauttaa niiden toimintaa pienen itse tehtävän "multimediaesityksen" avulla.

Saa nähdä, mitä yhteistyökumppanit Porvoossa ja Varkaudessa näistä pitävät. Aataminaikuiset tutkinnon perusteet vuodelta 2000 eivät suoranaisesti tunne langatonta tiedonsiirtoa, mutta tutkinnon perusteita uudistetaan tänä vuonna, ja näytöissä on korkea aika alkaa varautua nykyaikaan. Multimedian (nimikin taitaa olla vähitellen historiaa) osalta esittämäni on tässä vaiheessa liian heppoinen. Toivottavasti porukasta löytyy edes yksi media-asiantuntija. Arkisella alalla he ovat yleensä vähissä.

Rairuohon itävyys ei tänä pääsiäisenä ole ollut kehuttava. Niin kuin heinäpelto talven jälkeen huhtikuussa. Siemenissä taisi olla vikaa. Saisikohan maa- ja metsätalousministeriöltä haettua satovahinkokorvauksia?

Rautatieajatuksia saunan jälkeen


Yhden kävimme illansuussa viemässä rautatieaseman vitriiniin. Somisteeksi muutama tipu ja pieni palanen ratasepeliä. Vitriini kuulemma pitäisi tyhjentää jossakin vaiheessa. Se on luvattu muutostöiden jälkeen takaisin, mutta aseman tulevaan käyttöön liittyy monenlaisia epävarmuustekijöitä. Mukavaa, että tämä päätyi edes esityslistalle saakka (pöytäkirjaa ei ole vielä julkaistu). Ideanpoikasesta lämpimät kiitokset Markulle Kaivokadulle. Asemaravintolassa kahvin ja colan ääressä syntyy hedelmällisiä keskusteluja :-) Varsinkin vahvimpia kandidaatteja Riihimäkeä ja Lahtea vastaan on työläs kisata, mutta köyhän on aina pakko yrittää. Riihimäki on lähellä kaikkea, ainakin kun katsotaan Eteläesplanadilta ja Arkadianmäeltä päin. Lahti siirtyy nykyistä paljon lähemmäksi, kun Ke-Lh-oikorata valmistuu vuonna 2006.

Riihimäelle koittanee Vuosaaren sataman myötä joka tapauksessa uusi kultakausi rautatieliikenteen solmukohtana. Lähes koko 1990-luvun ajan Korttion ratapihalla vähäisemmäksi käynyt vaihtotyö päässee uudelleen kukoistukseen, kun Vuosaaren ja sisämaan välisiä junia ilmeisesti joudutaan kokoamaan sielläkin. Satamaan suunniteltu kahdeksanraiteinen ratapiha ei riitä ainakaan, jos uuden sataman myötä junakuljetukset vilkastuvat VR Cargon toivomalla tavalla.

Maalaismaisemakin on pelissä mukana, joten emmeköhän me pikkukylien miehet sovi, että ainakin yksi isompi paikkakunta ohitetaan lopullisessa rankingissa? Jos ei muuten, niin ihan piruuttaan.

Ei kommentteja: