sunnuntaina, elokuuta 17, 2003

Kauneuskilpailu


Hyvät lukijat, mikä on mielestänne kaunein 1900-luvun aikana käytössä ollut VR:n liikemerkki (Resiina 3/1985)? Kuten jokainen historiaa tunteva ymmärtää, kuvasta puuttuu yksi, joka tosin ei suuresti eroa edeltäjästään. Suomen itsenäistyessä vuoden 1907 liikemerkistä pudotettiin keisarinkruunu pois, mutta tasavallan rautatiet odottivat kokonaan uutta merkkiä vuoteen 1921 saakka.

Oma mielipiteeni askaroi vuosikertojen 1936, 1940 ja 1960 kesken. Ensinmainittu näyttää ilmailuhenkiseltä ja ehkä sotaisaltakin. Luftwaffe? Vuoden 1940 merkki on jotenkin amerikkalaisvaikutteinen. Oma kantani taitaa kallistua vuoden 1960 liikemerkkiin. Kuten graafisen suunnittelun piirteitä itseäni paljon paremmin ymmärtävä puolisoni totesi, vuoden 1960 liikemerkki on kotimaisen pelkistetty. Siinä on jotakin samaa kuin Kaj Franckin, Göran Hongellin tai Tapio Wirkkalan taideteollisissa innovaatioissa. Viimeksimainittu tosin siirtyi tuon VR:n liikemerkin vuosikymmenellä Ultima Thulessa ankarasta geometriasta näkyvän luonnon rosoisuuden tunnustavaan näkemykseen.

Liikemerkkiä kutsutaan usein logoksi. Termi on hieman väärä, koska logo - kuten taustalla oleva kreikankielen sana "logos" kertoo - tarkoittaa kirjoitusasua. Yrityksen logoon kuuluu mm. se, millaisella kirjasintyypillä ja -tyylillä yrityksen nimi kirjoitetaan. Liikemerkki sen sijaan voi olla kuva ilman tekstiä, kuten joissakin VR:n liikemerkeissä onkin. Liikemerkki voi sisältää myös logo-osan eli tekstin, kuten on laita esimerkiksi VR:n vuonna 1940 käyttöönotetussa liikemerkissä ja periaatteessa kaikissa niissä liikemerkeissä, joissa esiintyvät kirjaimet VR.

Ei kommentteja: