tiistaina, heinäkuuta 06, 2004

Euroja ja atk:ta


Kumisaappaan korjaus tuli halvaksi. Saapas, neljä tukevalla soljella varustettua nylonhihnaa nurmikon "ilmastointikenkiin" alkuperäisten heppoisten tilalle ja tavalliset kengännauhat yhteensä 10 euroa. Usein vanhan korjaaminen on uuden hankkimista järkevämpää. Radiosta katosi sunnuntaisen ilmeisesti salaman aiheuttaman hetkellisen sähkökatkon vuoksi LCD-näyttö. Muuten se soi hyvin. Tänään irrotin laitteen sähköverkosta, se naksahti kevyesti, ja virran uudelleen kytkemisen jälkeen näyttö kertoi taas taajuuslukemia. Boottaus näemmä auttaa mitä moninaisimpiin laitteisiin.

Jos suutarista selvittiin halvalla, ei Microsoftista niinkään. Kesälomalla on pitänyt työskennellä tähän saakka uuden ohjelmistovuosisopimuksen tekemisen verran. Kolmen ja puolensadan työaseman peruslisenssipaketti (Windows, Office ja joitain muuta pientä siten, että aina on käytössä uusimmat mahdolliset versiot) lisättynä pikkuoptioilla ei ole ihan kympin tai parin juttu. Silti koulusopimus on edullinen muihin lisenssivaihtoehtoihin verraten.

Miksi koulumaailmassa ei sitten käytetä vapaalevitteisiä ohjelmistoja? Osin käytetäänkin. Vähintään Linux-maailman palvelinpuolen tuntemus on välttämätön perustaito atk-alan työntekijälle. Jos jätetään laskuista puhtaasti atk-alan ammatillinen koulutus (jossa yksittäisten toimintamallien sijasta on tärkeää hakea kokonaisvaltaista ymmärtämystä, ja yksittäinen, vähän väliä päivittyvä väline jää lopulta toissijaiseksi) ja yleissivistävä koulutus, väitän että on tärkeää järjestää ammattiin vaadittava koulutus välineillä, joita työelämä käyttää. Halusimme tai emme, joitakin paljon julkisuutta saaneita yksittäistapauksia lukuunottamatta perustoimistojen työasemat niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla toimivat Microsoftilla.

Vuosia sitten, kun Corel oli suunnilleen ainoa tunnettu Microsoftin haastaja toimisto-ohjelmistojen rintamalla, väittelin eräillä messuilla Corelin maahantuojan kanssa koulujen roolista. Hänen mukaansa koulujen tulisi valita perustason atk-opetuksessa käytettävät välineensä omien intressiensä mukaan piittaamatta ulkomaailmasta. Silloin Corel olisi ollut vahvoilla paitsi hinnan, myös vielä tuolloin lukuisten WordPerfect-ystävien ansiosta. Itse pidin tuolloin jo varsin Microsoft-suuntautunutta työelämää tärkeämpänä viiteryhmänä. Eihän rakennusmiehiäkään opeteta rakennuttamalla kivisiä Suitioita, vaikka moni asiakas varmaankin voisi vapaasti valitessaan asua mieluummin sellaisessa kuin kerros- tai pakettitalossa.

Edellä sanottu pätee, kun on kyse suorittavista tehtävistä atk-alan kannalta. Esimerkiksi lääkäri tai varastomies ovat loppukäyttäjiä, eivätkä he ole organisaatiossaan asemassa, joka päättää atk-työvälineistä. Heille on tärkeää saada riittävän täsmällinen koulutus käyttämäänsä työvälineeseen, oli se atk-ammattilaisen mielestä enemmän tai vähemmän hyvä. Heidän työnsä pääsisältö on muuta kuin atk-työtä, eivätkä he ole organisatorisesti atk-alan muutosagentteja. Sen sijaan atk-alan ammatteihin kouluttautuvat on tärkeää tutustuttaa myös vaihtoehtoisiin järjestelmiin, koska niiden kanssa toimiminen ja näkemysten ja kokemusten välittäminen on heidän työtään.

Ei kommentteja: