lauantaina, syyskuuta 11, 2004

Syyskuun talkoopäivä


Aamuisen kaikinpuolin turhan sähellyksen vuoksi lähdin polkemaan veturitallille vasta puolilta päivin. Olavi oli käväissyt paikalla, ja ehdin juuri ja juuri sanalle kanssaan.

Raivasimme tilaa viime lauantaina Haapamäellä puretuille Dr12:n varaosille ja samalla hieman siivoilimme paikkoja. Tallin pitkien pilttuiden lämmitykseen aikanaan, muistaakseni viimeksi 1980-1990-lukujen taitteessa, käytetystä järeän luokan lämpöpuhaltimesta otettiin öljypoltin irti. Laite ei ole ollut aikoihin turvallisuussäännösten edellyttämässä käyttökunnossa, eikä tallin nykyinen käyttö vaadi lämmitettävää tallitilaa (ei niin, ettei sellainenkin olisi mukavaa, mutta joka tapauksessa lämmitys olisi järjestettävä nykyaikaisella tekniikalla jo turvallisuussyistä).

Öljypolttimen irrotuksella säästetään vähän vaivaa ja rahaa, ja vähäkin säästö on tässä toiminnassa aina paikallaan. Tänä vuonna käyttöön tulleiden uusien palotarkastusmääräysten mukaan lämpöpuhaltimen hormi on varmuuden vuoksi vuosittain nuohottava, vaikka itse puhallin ei olisikaan käytössä. Ilman poltinta nuohoustarvetta ei määräysten mukaan ole. Myös palotarkastettavia kohteita on nyt yksi vähemmän. Isossa, nykyään yleisötilaksi tarkoitetussa tallissa niitä on muutenkin tarpeeksi.

Siivous kannattaa aina. Etv-Rto40 -lumiauran sisään lähes vuosikymmen sitten rakennettu pienoisnäyttely rautateiden lumenaurauksesta sai pari uutta esinettä, kun löytyi mm. esittelykelpoinen Sulje terät -merkki.

En tainnut tulla viikko sitten maininneeksi verkkopäiväkirjassani eräästä vähäeleisestä kollektiivisesta heureka-elämyksestä Oriveden Neste-huoltoaseman aamukahvipöydässä. Aivoriihi on viimeisen viikon aikana päätynyt aloittamaan neuvottelut täkäläisen mittapuun (täällä mittapuut eivät kasva läheskään yhtä jykeviksi kuin Haapamäellä, jossa ne ovat kaikkea muuta kuin kitukasvuisia haavikoita) mukaan suuren luokan asiasta. Neuvottelukosketuksen hakeminen toiseen osapuoleen tuli tehtäväksi Eskolle. Miellyttäväkäytöksinen vilpitön supliikkimies ja pistämätön asiantuntija on parasta, mitä meillä on ensi vaiheessa heittää neuvottelupöytään tiukan virkamiehen kanssa. Jos esiopastin edes vilkuttaa vihreää valoa, voi yksi kehityksen pyörä (halkaisijaltaan 960 mm) alkaa liikahdella hitaasti. Kuin rautakangilla työntäen.

Loppupäivästä etsittiin useamman miehen voimin papereita, joita ihanteellisessa maailmantilassa ei tarvitsisi kaipailla.

Saunaan jäi vain neljä miestä.

1 kommentti:

mauno kirjoitti...

Kiitos kirjoituksesta, aina mielenkiintoista lukea. Meillä on tuo öljypolttimen huoltotyö edessä, jotta se voisi vielä pysyä käytössä ainakin jonkin aikaa. Ei vielä ole lähdössä vaihtoon. Meillä alkaa rakentaminen tässä noin vuoden kuluttua, joten katsotaan sitten vaihtoehtoja.