Huoltotaseyhtälön C
Oletetaan, että yritykset A, B ja C tarjoavat samaa tuotetta/palvelua. Kaikilla on nyt hyvä tilauskanta ja kiirettä pitää. Puhelinluettelosta löytyy yritys A. Kun asiakas soittaa, valitellaan kiireitä ja johtopäätös jää "katsotaan nyt" -tyyppiseksi. Riski on, että aikanaan, kun kiire hellittää, voi tuotoksen laatukin jäädä "katsotaan nyt" -tyyppiseksi. Yritys A on todennäköisesti melko pieni yritys tai toiminimi.
Yrityksellä B on hienot kotisivut yhteydenottolomakkeineen, ja firma on suuren oloinen. Puhelinkeskustelun tulos on samansuuntainen kuin yrityksen A kanssa, mutta sovitaan kuitenkin tapaamispäivä lähiviikoille ja puhutaan alustavasti mahdollisista työn aikatauluista.
Yritys C näyttää kotisivujen perusteella jos mahdollista vielä prameammalta kun B. Puhelinkeskustelu asiakkaan kanssa toisi vaikka huomiseksi neuvottelijan paikalle, ja varsinainen työkin voisi alkaa jo ennen juhannusta.
C-tyypin yrityksissä on vain yksi mutta. Euroja palaa ja paljon. Laatu maksaa. Jos asiakas voi arvioida, että C:n lopputuotoksen laatu ei ole ratkaisevasti B:tä parempi, hän joutuu miettimään, miten paljon hän on valmis maksamaan palvelun laadusta.
A-, B- ja C-tyypin yrityksiin törmää yksityisasiakkaana ehkä herkemmin kuin konsepteiltaan yhdenmukaistuvassa b to b -maailmassa.
Yksityisasiakkaan osa näyttää olevan muutoinkin köyhtyminen. Auto pitää viedä isoon huoltoon ja katsastaa. Vettä kulutettiin edellisen vuoden aikana enemmän kuin oli arvioitu. Lieneekö helteinen viime kesä ollut syynä. Ruohonleikkuri sanoi kesken työillan työsopimuksensa irti kaikesta huolenpidosta huolimatta. Kiittämätön kapistus.
En tiedä, oliko järkevä ratkaisu viedä postiin muuan kirje. Olisi väärin sanoa, että se syntyi hetken mielijohteesta, mutta pidempiaikaisetkin mielijohteet ovat kevyitä, jos ne eivät jalostu kunnollisiksi ajatuksiksi, joista olisi johdettavissa konkreettisia toimintasuunnitelmia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti