sunnuntaina, kesäkuuta 11, 2006


Pieni bloggaajatapaaminen


Iltapäivän lopulla Lord Boredomin kesäinen gran tour osui Toijalaan. Talkooporukkaakin oli sopivasti paikalla. Erittäin miellyttävän herran kanssa olisi kernaasti viettänyt aikaa enemmänkin kuin tuon pari tuntia, jotka käytimme pääasiassa käyskentelyyn 130-vuotiaalla varikolla ja vanhojen veturien tutkiskeluun ulkoa ja sisältä.


Omatoimista junamatkailua parhaimmillaan: Raskas dieselveturi Dr12 nro 2241 heräsi eloon, kun LB istuutui kuskinpukille, käänsi käynnistyskahvaa ja tehonsäätöpyörästä naksutellen ryhtyi vähitellen nostamaan dieselmoottorin kierroksia, kunnes täysikokoisen orkesterin 16-sylinterinen terässinfonia siirtyi adagiosta andanteen :-)

Pohjoisemman Suomen ja Pohjanmaan rautatiekuulumiset olivat mielenkiintoisia. Tulimme yhteistuumin todenneeksi, että tasoristeyksiin liittyvää materiaalia on museoitu sangen vähän. Suomen Rautatiemuseossa Hyvinkäällä on entistetty yksi kokonainen varoituslaite. Toijalassa on joitakin yksittäisiä komponentteja. Mutta varsinaista kokoelmaa ei ole missään. Turvalaiteharrastajien Sääksjärvelle keräämät ilmeisen mittavat kokoelmat eivät ole julkisesti nähtävillä. Rautatien ja maantien rajapintaa sopisi museoida enemmänkin varsinkin nyt, kun tasoristeyksiä voimakkaasti on vähennetty vilkasliikenteisiltä radoilta.

Toivottavasti törmätään taas jossain merkeissä!

1 kommentti:

Lord B. kirjoitti...

Hehhee, komia kuva ;-) Olisiko muuten mahdollista, että laittaisit tuon kuvan minulle vaikka sähköpostilla, niin voisin kotiväellekin esitellä (he varmaan teettäisivätkin siitä "aidot valokuvat").

Oli kyllä kieltämättä erittäin hauska tavata, siinä porukassa olisi kieltämättä viihtynyt pidempäänkin, harmi että minulla oli tiukahko aikataulu (ja muuten, kun mainitsin siitä, että Riihimäellä oli Iisalmen Intercityn ilmoitettu lähtevän ennenkuin se oli saapunutkaan Riihimäelle; Sama ilmiö toistui Toijalassa, kun olin odottamassa junaani. Siellähän kaksi Intercityä kohtasivat, ja molemmat kuulutettiin lähteviksi ennenkuin ensimmäinenkään oli saapunut paikalle. Hehheh, mikähän lie epidemia riehuu noissa kuulutuksissa ;-)

Tasoristeykset lienevät kyllä hieman sellaisia, etteivät ne välttämättä ns. tavallista kansaa kiinnosta, vaan rautatieliikenteessä huomio kiinnittyy juniin, eivätkä monet varmaan tule huomanneeksikaan, kuinka olennainen osa tasoristeykset ovat, ja että nekin muuttuvat. Nytkin vanhan ajan tasoristeykset, joita on nähtävissä vain joissain harvoissa valokuvissa vaunut.orgissa ja muissa wanhoja aikoja esittelevissä valokuvanäyttelyissä.