keskiviikkona, lokakuuta 11, 2006


Älä riko kaavaa


Eilen illalla kunnantalon valtuustosalissa oli esillä suunnitelmia. Tämänhetkinen kotikulman asemakaavaesitys näyttää hyvältä sikäli, että sitä koristaa kelpo rakennusoikeudet takaava AO-merkintä. Kaavan ulkopuolella täällä on tähän asti eletty. Tl-Tku-radan ja Urjalantien tasoristeyksen joskus mahdollisesti korvaava eritasojärjestely herätti keskustelua. Paljon mieluummin ali kuin yli, ympäristövaikutuksien kokonaisuus huomioiden. Naapurin Jussin ja Pekan kanssa sovittiin, että kirjoitetaan taas kovaa tekstiä.

Tänään työpäivän päälle kuunneltu kunnallisalan luento Tampereella käsitteli, kuinka ollakaan, yhdyskuntatekniikkaa ja kaavoitusasioita. Yleisellä tasolla toki, kun perusopintojen ensimmäisessä opintokokonaisuudessa ollaan. Siinä missä viimeviikonloppuiset sähköinsinöörit ihastelivat Tallinnan uudisrakentamista, tämän illan kaavoitusinsinööri otti sen huonoksi esimerkiksi kaupunkiyhdyskunnan maankäytöstä.

Kalevantien sillalle saakka kaikuvat manuaaliset kuulutukset antoivat ymmärtää, että pääradan liikenne ei kulkisi aikataulussaan. Kotiin tuovaan IC2 184:ään noustessani - sääli kun "uusi juna-aika" lopetti iltaopiskelijalle mitä sopivimman "paikun" eli viimeisellä aikataulukaudella H 9734:nä ajetun junan syyskuun alussa - kuulutettiin Helsingistä tuleva Pendolino S 59 saapuvaksi noin tunnin myöhässä sähkökatkoksen vuoksi. Hyvä, että myöhästymisen syy kerrottiin edes tuolla tavoin. Mutta suorittajalta taisi jäädä epähuomiossa ämyri liian pitkäksi aikaa auki, kun taustalta kuului niinsanotusti "paskanen nauru". Vanha Markus-setä-vitsi toteutuneena rautateillä? Joku firman imagon kanssa tarkka voisi sanoa, että "Ei näin". Minua tuo lähinnä huvitti, joskin oma IC2 ei lähtenytkään kuin vajaat puoli tuntia myöhässä. Hämäläiseen makuun sopivaa huumoria soveltaen IC2:n naispuolinen kippari kuulutti, että vaunukalustosta huolimatta olemme taajamajuna, joka ennen Riihimäkeä pysähtyy seuraavilla liikennepaikoilla: Lempäälä, Viiala, Toijala, Iittala, Parola, Hämeenlinna, Turenki ja Ryttylä. Komeita ja korkeita taajamajunia meillä on ja hyvä niin. IC2 taisi Turengissa sattuneen sähkökatkoksen vuoksi korvata aidon taajamajunan H 9728:n, joka olisi lähtenyt noin tuntia aiemmin. Ei muuta kuin höyryveturit takaisin, niin ei olla aivan niin kilovolttien ja muiden volttia heittävien rajoitteiden talutushihnassa :-)

Ei kommentteja: