Kumihommia |
Ajokortin saanti-ikäisenä 1980-luvun loppupuolella ei porukassa kellään tainnut olla autossaan kevytmetallivanteita. Sellaisista kuitenkin haaveiltiin. Yksi jos toinenkin oli kuullut, miten tutun tuttu oli pilannut vanteensa kiristämällä ne liian tiukkaan.
Näiden vanhojen pikkukaupunkitarinoiden vuoksi tulin viikolla ostaneeksi momenttiräikän renkaanvaihtoa silmälläpitäen. Kesärenkaiden kanssa kun autoon tuli kevytmetallivanteet, jollaisia taitaa nykyään olla autojen kesäpyörissä jo useammin kuin perinteisiä peltivanteita. En tiedä, millainen lopputulos ilman räikkää olisi ollut, mutta se on varmaa, että perinteisellä ristikkoavaimella olisin kiertänyt pultit liian tiukkaan. Ohjearvo 120 Nm tuli yllättävän kevyesti.
Toisena rengastyönä polkupyörä sai uuden takarenkaan. Viikolla sivusta revennyt vanha nokialainen taisi palvella yli vuosikymmenen, lähes sileäksi saakka. Hyötypolkupyöräily on järkevää ja kulkuvälineen ylläpito edullista. Uusi kotimainen ulkorengas ja sisärengas sekä pumppu maksoivat 27 euroa, kun pelkkä autonrenkaan vaihtoon tarvittu räikkä kahdeksan euroa enemmän.
Hyötypyöräilystä kertoo Hannu Sääskilahden uusi Jopoblogi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti