lauantaina, toukokuuta 12, 2007


Keltainen toukokuu


Päiväohjelmassa kevään toiset talkoot veturitallilla. Aamupäivällä pystytimme Suomen Rautatiemuseolta lainatun Naisia rautatien palveluksessa -kesänäyttelyn. Rautatielaitos, samoin kuin postilaitos, oli aikansa edelläkävijöitä, mitä sukupuolten väliseen tasa-arvoon työelämässä tuli.

Näyttelytaulut olivat nopeasti paikallaan, ja loppupäivä kului erilaisissa ylläpitotoimissa. Piakkoin purettavasta rataosaston vanhasta paja- ja varastorakennuksesta noudimme talteen muutamia vanhoja työkaluja. Ja yhden jarrukengän, jonka tosin palautimme hetikohta hyötykäyttöön nykyiselle Rto:lle - he kun olivat tuoneet Uad-sepelivaunun kohtuullisen kaltevalle tallitielle jättäen sen seisomaan pelkän käsijarrun varaan.



Ratapihalle on tuotu kelpo kokoelma ratatyökoneita Tl-Tku-radan perusparannustyömaan töihin. Löytyy ratakuorma-autoa, sepelinpuhdistuskonetta, sepeliauraa, tukikerroksen tiivistyskonetta, raiteentukemiskonetta, aggregaattivaunua. Hyvä tovi vierähti niitä kuvaillessa. Ratatyökoneissa ainakin minua viehättää niiden esillä oleva mekaniikka. Toisin kuin nykyaikaiset sähköveturit tai moottorivaunut, käsittävät ratatyökoneet monia ulospäin näkyviä liikkuvia osia. Niissä on samaa konkretiaa kuin höyryvetureissa. Ja keltainen on veikeä väri.

Loppukevennykseksi hiukan sisäpiirihuumoria.

Vanhan työkuntavaunun ollessa näköpiirissä:
- Onkohan tuo BT ollut ennen ykkös- vai kakkosluokan vaunu?
- Ei kai.

Tietovisa:
Mikä seuraavista ei ole "Lättähatun" liitevaunu: Eiab, EFiab, Geoab, FPoab, Hiab, Noab vai PFoab?

(Edit: Kuvalinkkejä lisätty 13.5.2007.)

2 kommenttia:

Lord B. kirjoitti...

Tämä nyt menee täysin arvaukseksi, mutta olisiko FPoab? Se kuulostaa ihan siltä, kuin en olisi ennen kuullutkaan, ja siinä on jotenkin virheellinen sävy. Toinen ehdotukseni olisi ollut PFoab samoista syistä, mutta mennään nyt tuolla FPoabilla.

Hyvärinen J. kirjoitti...

Myönnetään, se oli hassu tietovisa. Postiliitevaunut eivät kaikkein yleisimpiä olleet ja varmasti kuulostavat oudoilta. Niitä oli vain 13 kpl VR:llä ja toiset 13 kpl Postilla, ja kaikki hylättiin viimeistään kesällä 1979. Suunnilleen näin nuo menevät:

Eiab = matkustajaliitevaunu
EFiab = matkatavara- ja konduktöörinosastolla varustettu matkustajaliitevaunu
Geoab = tavaraliitevaunu
FPoab = postiliitevaunu
Hiab = ajoneuvonosturi tms. kuormankäsittelylaite
Noab = vankiliitevaunu
PFoab = postiliitevaunu (kuten FPoab, mutta oli Posti- ja lennätinlaitoksen eikä VR:n omistama).