Aamu kiskoliikenteen parissa |
Jos olisi aamun isoin herätyskello -kisa, luulisin olevani siinä vahvoilla. Sepelinpuhdistuskone Tsp 891 aloitti kotitorpan nurkalla juuri sopivasti klo 4.45, muutamaa minuuttia ennen tavanomaisen herätyskellon soittoa. Laitoin kahvin tippumaan, höyläsin naaman ja lähdin pienelle aamukävelylle radan varteen. "Pesukoneen" (lainausmerkit, koska puhdistuksessa kyse on lähinnä liian hienojakoisen sepelin pois seulomisesta) perässä tuli kokonainen topparoikka - viisi omin konein kulkevaa ja kelpo junallinen BMo-sepelivaunuja - Ttk1 nro 823 -raiteentukemiskoneen johdolla. Näitä tuli kuvattua jo lauantaina ratapihalla, mutta jos muistikortille jotain julkaisukelpoista tallentui, laitan kuvia näkyviin jonnekin paremmalla ajalla. Pilvipoutainen aamu oli sen verran hämärä, että heikkovalovoimaisella pokkarilla otettujen kuvien valaistus vaatinee hiukan Gimp-ohjelman apua.
Pesukone jatkoi verkkaista mutta äänekästä kulkuaan kohti länttä, ja muu topparoikka peruutti asemalle. Siellä ne seisoivat komeassa jonossa ykköslaiturilla, kun itse polkaisin Helsingin junaa odottelemaan. Näin paljon ihmisiä kotikylän asemalaitureilla ei juhlatapahtumien ulkopuolella liene kerralla nähty aikoihin. Ratayhtiön väkeä oli enemmän kuin matkustajia.
IC2 nro 164 on maanantaiaamuiseen tapaan tupaten täysi. Hämeenlinnasta nousseet kaipailivat työmatkalaisten kiintiöpaikkoja. Niitä pitäisi olla tässä junassa peräti kaksi vaunullista eli 226 penkkiä, mutta taisivat jo nekin olla täynnä.
Ehkä nyt olisi aika unohtaa rautatiet illan museohoitokunnan kokoukseen saakka ja ryhtyä tarkastelemaan päivän ansiotyöepistolaa koulutuksen viranomaistoiminnan ja atk:n puitteissa. Mutta kun nuo ratatyökoneet ovat niin mielenkiintoisia. Riihimäellä näyttää seisovan Tte-huoltovaunu. Ehdinköhän kuvaamaan?
(Edit: Pari kuvaa aamulla napattua kuvaa näytillä: sepelinpuhdistuskone ja koko topparoikka. Riihimäen Tte:tä en sitten ehtinyt kuvata.)
2 kommenttia:
Siis asut vieläpä radan varressa? Tätä en tiennytkään. Olen usein miettinyt, että kun tässä joutuu pian uutta vuokraluukkua itselleen etsimään ja töiden perässä mahdollisesti muuttelemaan, niin voisikohan asuntotoiveekseen esittää junaradan läheisyyden? Ehkä viimeistään sitten, kun voi asettua jonnekin, voisi etsimällä etsiä sopivaa radan varressa olevaa asuntoa itselleen, olisi meinaan melko unelmallinen äänihaitoista huolimatta. Nuoruudenkotini olikin siitä unelmallinen, että siitä oli 100-200 metriä tasoristeykselle, ja aina kun käyn siellä, voin helposti lähteä pitkällekin kävelylle radan varteen, ei tarvitse kuin suunta valita (tosin Tervajoen suuntaan radanvarsitietä jatkuu vain kilometrin verran asemaraiteiden päätyyn; Vaasaan päin pääsee monta kilometriä tietä pitkin).
Jeps, Turku-paanan varteen on asetuttu. Aikanaan kotia etsiessä sijainti tuntui tässäkin mielessä sopivalta, kun molemmat tykkäämme junista. Kaikki eivät rautatien läheisyydestä pidä (paitsi ehkä pääkaupunkiseudulla asemien vieressä kulkuyhteyksien vuoksi), tuottaahan se ääntä. Voisi olla helpohkoakin löytää mieleisensä asunto radan läheltä, kun aivan kaikki eivät niitä ole hinkumassa.
Lähetä kommentti