Oikorata avataan |
Sunnuntaina alkaa liikenne uudella 74 kilometrin pituisella Kerava-Lahti-radalla noin neljä vuotta rakennustöiden alkamisen jälkeen. Varsinaisia avajaisjuhlallisuuksia vietetään tänään. Kyseessä on Suomen rataverkon mittavin hanke sitten vuonna 1977 valmistuneen Jämsänkoski-Jyväskylä-radan valmistumisen, radan joka oli viimeisiä nauloja Haapamäen risteysaseman suuruuden aikojen arkkuun.
Harrastajapiireissä huhuttiin avajaisjuhlallisuuksiin sisältyvän myös höyryveturivetoista liikennettä, mutta Ratahallintokeskus ei voinut vilkkaana päivänä tarjota ratakapasiteettia siihen tarkoitukseen. Nostalgia-ajon organisaattoriksi oli tarjoutunut Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry.
Höyryä, joskin radan avajaisiin varsinaisesti liittymättömänä, on tänä iltana pääkaupunkiseudulla kuitenkin nähtävissä, kun Höyryveturimatkat 1009 Oy:n "Ukko-Pekka" vetää erään yrityksen tilausjunan Pasilasta Keravalle ja takaisin (Lähtö Pasilasta klo 17.00, Tikkurilassa pysähdys klo 17.42-18.05 ja tulo Keravalle klo 18.20. Lähtö takaisin Keravalta klo 19.38 ja paluu Pasilaan klo 20.45).
Lauantaina on aikainen herätys, joten taitaa jäädä osallistumatta radan avajaisiin. Niin harvinaislaatuinen tapaus kuin sellainen onkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti