Informaatioyhteiskunnassa aika ja paikka menettävät merkityksensä |
Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen viimeksi kuluneen vuoden aikana palannut iltaopinnoista Tampereelta kotiin myöhässä, kun VR-Osakeyhtiön ysäriylpeydestä oli puhjennut kumi tai lähteneet ketjut. Samanmoista viestiä tuli aamulla eteläisestä Hämeestä.
Muistan 1980-1990-lukujen taitteen rautatieharrastuspiirien vilkkaat keskustelut linjalla sveamammanpoikien X2000 vs. italianpepaanoiden Pendolino (keskustelua käytiin, kuten teknillisten harrastusten piireissä tapana on, pääasiassa faktalinjan ulkopuolella akselilla hyvä-paha). Moni kannatti ensinmainittua, kun naapurimaan nopeutta oli moni ehtinyt omakohtaisesti jo kokeilemaan. Itse olin tuolloin KkkK- eli kaksikurkkukaasutin-karvanoppa-linjalla ja ajattelin, että "Kiitojunien" tai "Porkkanoiden" seuraajaksi ei TGV:tä tai Shinkansenia rauhallisempi menijä kelpaa. No, ICE kyllä, kun sentään saksalainen oli.
Aika vähän on tullut Pendolinolla matkustettua. Muutaman vuoden takaisella aikataulukaudella sellaisella pääsi sopivasti Tampereelta Jyväskylään. IC-vaunujen penkit ovat minusta mukavammat, Esslingen-vaunuista puhumattakaan. Hyvin tuo pelasi niillä matkoilla.
Pyydettiin mainostamaan esitelmätilaisuutta web-sivuilla. Toki, mielelläni. Muotoiluksi tuli:Dosentti Pekka Visuri pitää esitelmän aiheesta "Suomi kylmässä sodassa" maanantaina 16.10.2006 alkaen klo 18.00 Karllundin navetalla Kylmäkoskella. Vähän ennen ftp-asiakkaan lähetysnapin klikkaamista huomasin, että esitelmänpitopaikkaan viittaava sananvalinta - vaikka oikeellinen onkin - voi tuntua city-ihmisen silmissä erikoiselta. Jätin silti muuttamatta. Maalla on mukavaa. Ja turvallisuuspolitiikan asiantuntija itse tuskin pahastuu ilmauksesta, joka viittaa yhteiskunnan huoltovarmuuteen.
2 kommenttia:
Juttelin varsin suivaantuneen maahanmuuttajan kanssa paikallisjunien kulkemisesta. Hän reissaa töihinsä Järvenpäästä ja kuulemma oikoradan avautuminen on sotkenut hitaampien kiiruhtajien vuorot täysin. Pari kertaa viikossa siniset seisovat 10-15min odotellen pendolinon menoa. Jos se vuorostaan on myöhässä viive kumuloituu jopa puoleen tuntiin. Vielä olisi systeemissä hiottavaa.
Olikohan se Alivaltiosihteeri, kun aikanaan ehdotti, että Pendolino otettaisiin käyttöön työmaakopiksi rantaradan perusparannustyömaalle. Ylipäätään kiskoliikenteen vikasietoisuus on sietämättömän vähäinen.
IC- tai pikajunakalustolla tuskin olisi vaikeuksia ehtiä turvallisesti omassa aikataulussaan perille, vaikka ei jäisikään odottelemaan Pendoa, mutta vaihtoyhteyksistä kiinnipitäminen on ollut VR:n ylpeys toistasataa vuotta. Olen tainnut joskus kirjoittaa, että pitäisi värvätä joku tippaleipäaivosukupuolta edustava konsultti järjestämään uudestaan junaliikenne. Moniajavalla ajatuksenjuoksulla saisi varmasti aikaiseksi hyvää jälkeä.
Lähetä kommentti