Koulumuistoja
Kotikylän
yhteiskoulu - yhteiskoulu-termi tarkoittaa siellä nykyään
käytännössä, että samassa talossa toimivat yhdessä
perusopetuksen yläkoulu (aiemmalta nimeltään yläaste) ja lukio,
niin kuin ne ovat toimineet jo vuosikymmeniä - vietti aamupäivällä
vihkiäisjuhliaan. Uutta ei ole rakennettu, mutta olemassaolevaa on
saneerattu läpikotaisin kolmen viime vuoden aikana.
Vaikutuksen
teki kaksi asiaa. Ensiksi tila. Sitä on paljon. Ja sitä on oikeasti
paljon. Tilaa ei ole edes yritetty luoda sen kaltaisilla näkymään
perustuvilla ratkaisuilla kuin viimeisen päälle nykyaikaisissa
uudisrakennuksissa, kuten Valkeakosken Tietotien lukiossa tai
Ylöjärven koulutuskeskus Valossa. Ei, Toijalan Lastumäessä tilaa
vain on, on ja vieläkin on. Käytäviä oli käveltävänä ja
luokkia kierrettävänä siinä määrin, joka rakennusten
alkuperäisenä suunnitteluajankohtana, nykyisiä paljon suurempien
ikäluokkien aikana, oli laskettu tarpeelliseksi. Ja vielä vähän
lisää, kun aikanaan taloteknisiksi tiloiksi lasketut oli otettu
hyötykäyttöön. Toinenkin vaikutuksen tehnyt asia liittyy
rakentamisajankohdan kunnioittamiseen. Niin paljon kuin 1970-luvun
rakennuskantaa vähätellään, täällä oli rohkeasti jätetty
näkyville aikakauden betoniseinää. Merkkejä rakennuksen
valmistumisajan paikkakunnan tulevaisuudenuskosta.
Koulun
opiskelijoilla niin yläkoulun kuin lukionkin puolella lauantai oli
koulupäivä. Yläas... yläkoululaiset opiskelivat sen minkä
pystyivät uteliaiden kiertäessä luokissa. Lukiolaiset samoin,
mutta useat heistä oli värvätty tutustumaan tulleiden oppaiksi.
Saimme oppaaksi puolisolleni entuudestaan tutun oikein fiksun
lukiolaisneidin.
Aulassa
varsinaiseen juhlatilaisuuteen siirtymistä odotellessa vanha
yläasteen (tässä yhteydessä oikea termi) rehtori tuli
tervehtimään. Oli saapunut Espoosta saakka. Täytyy sanoa, että
hämmennyin. Mistä hän minut muisti? Tai tunnisti ilman hiuksia?
Aikanaan hän opetti minulle vain matematiikkaa, ja olin varsin huono
ja motivoitumaton siinä. Opin arvostamaan asiaa vasta myöhemmissä
opiskeluissani, jolloin se oli ehkä liian myöhäistä. Muistan
yläasteaikana olleeni vain kerran rehtorin puhuttelussa, jonkin
teknisen työn tunnilla tehdyn hölmöilyn vuoksi. (Ja kun mainitsin
asiasta tänään kotona, jouduin taas puhutteluun.) Mutta valikoiva
on ihmisen muisti. Enää en muista muuta kuin että aika monta
opetusryhmäläistä sinne joutui ja jotain aika tyhmää sen piti
olla, kun jopa teknisen työn opettaja, seutukunnalla laajalti
tunnettu, nyttemmin edesmennyt, opetusneuvos V. Piiparinen, "Piippu",
laittoi pojat menemään rehtorille saakka. Yleensä me teimme siellä
vain kaikkea harmitonta, kuten mopoihimme "tehareita",
jalkatappeja, "suoria kurkkuja" ja muita varusteita, millä
niistä piti tulla "tykkejä", mutta käytännössä tuli
yleensä vain entistä epäluotettavampia ajopelejä.
Juhlapuheen
piti kaupunginvaltuuston puheenjohtaja varatuomari T. Rajala. Hyvin
puhui. Tosin taisi käydä niin, että puhuja ei etukäteen tiennyt,
että kuulijakunta koostui noin 90-prosenttisesti opiskelijoista.
Hyvin valmisteltu puhe oli suunnattu enemmän kutsu- tai muille
vieraille.
Ja hyvin
sopi puhuakin. Akaan kaupunki on Lastumäen koulun peruskorjauksessa
panostanut koulujen tärkeimmän turvallisuusuhan poistamiseen.
Opetushallituksen pääjohtaja A. Pitkälä luennoi äskettäisessä
oppilaitosten turvallisuusseminaarissa, miten "Tämänhetkisten
koulurakennusten keskeinen turvallisuusuhka liittyy
sisäilmaongelmiin, joista
kärsivät niin opiskelijat kuin henkilöstö."
Sisäilmaongelmista kärsinyt toijalalainen koulu elää nyt uutta
tervettä elämää.
Annan
koulupuhujille vinkin, joka tosin tuskin pätee kovin monia vuosia
eteenpäin. Jos puheen kuulijat ovat yläkoulun, ammattikoulun tai
lukion ikäluokkaa, puheen voi aloittaa: "Päivää, Jonnet!
Päivää, Jonnat!" Käytin lähestymistapaa elokuussa
aloittaneiden ammattikoululaisten tervetuliaistilaisuudessa ja voin
väittää, että se toimi. Nuori väki jaksoi kuunnella sanoman.
Yksi
kohta juhlapuhujan sanoissa särähti opetusalan kuulijan korvaan.
Hän sanoi, että saneerattuun kouluun hankittu uusi teknologia on
opettajille näytön paikka. Entä jos opettaja saa asian perille
myös ilman kosketustaulun, dokumenttikameran sun muiden tarjoamia
keinoja ("älytaulu"-nimitys on muuten virallisissa
yhteyksissä sopimaton, koska sen katsotaan suosivan tiettyä
laitevalmistajaa)?
Ammattikouluväen
näkökulmasta sanoisin, että uusi teknologia on tietenkin näytön
paikka. Mutta uusi opetusteknologia tulisi nähdä
ensisijaisesti apuvälineenä. Miten kosketustaulu tai
dokumenttikamera auttaa oppimaan tai opettamaan historian tai
matematiikan perusasioita? Tai englannin, ranskan ruotsin, suomen,
saksan tai venäjän kieltä? Jos apuvälineelle keksii hyvää
käyttöä, niin hienoa. Mutta jos ei keksi, niin ei huonoa. Tärkeää
on oppiminen, ei se, millä menetelmällä - vielä vähemmän millä
välineellä - siihen päästään. Ammattikoululle hankittiin
hitonmoinen määrä kosketustauluja, mutta valittiin sellaiset
mallit, joita voi käyttää liitutaulunkorvikkeena eli tussitauluna,
jos elektroniset välineet eivät tunnu sopivan opetukseen. Kova
teknologia odottaa sitten työsalissa.
Opiskelijoiden
musiikkiesitykset olivat hienoja. Opinpa senkin, että
Heliumpallot-niminen, taannoin radiossa usein soinut biisi ei
ole Ultra Bran eikä sen seuraajabändin teos. Lukiolaisia ennen
esiintyneen kahdeksasluokkalaisen musiikkiryhmän akustinen
komppikitaristi oli huippu. Nuori mies eläytyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti