Epävirallinen talkoopäivä |
Lauantai ei ollut virallinen - Museoveturiseuran vuosikokouksessaan vahvistama - talkoopäivä veturitallilla, mutta työväkeä saapui kahdesta läänistä sähköposti- ja puhelinliikenteen myötä. Kuten tapana on ollut, epävirallisena talkoopäivänä tulosta syntyy enemmän kuin kalenteriin merkittynä.
Uskottava se on. Yhdelle neljästä jäljelläolevasta, Tv1 nro 933:lle, aiotaan tehdä höyrykattilajärjestelmän vesipainekoe. Heikki ja J.-P. leikkelivät tiivisteitä grafiittilevystä, ja ne tiesivät paikkansa, vaikka pientä pyöreää viilaa ei tallilta löytynytkään. Sitä, mikä ensi keväänä mahdollisesti toteutuvan koitoksen jälkeen onkaan satakunta kilometriä konepajaremontin jälkeen ajetun "Jumbon" tuleva elämänkaari, en lähde arvailemaan. Tekijämiehet tietäen tulos voi olla mitä kunniakkain.
Hitsauskurssiakin tarjottiin, mutta tarjoukset hiljenivät kummasti, kun tuli puhe työkokemuksista. Juha teki Valmetilla Dr16-veturien ja Helsingin metrojunien telejä, ja Ilkka ja Esko hitsaavat leipätyössään päivittäin. Sinkityistä tolpista tuli kymmenen 80-senttistä pätkää, ja niiden jaloiksi löytyi tarpeellinen määrä kiskonaluslevyjä. Otin hommakseni viimemainittujen koneellisen ruosteenpoiston, mikä tuotti kelpo määrän nenäntukkoisuudeksi konkretisoitunutta metallipohjaista materiaa.
Nuorissa miehissä on tulevaisuus. Pete selvitti Kisko-Kallen sähköongelmat ja Jani ajoi tallin ympäristön nurmikot kuntoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti