Valokuvatorstain Kunpa nykyaikainen tiede keksisi lääkkeen, joka saisi ajan tuntumaan paljon pidemmältä |
Valokuvatorstai-blogissa tämän viikon aiheena on tekstiote:
Kunpa nykyaikainen tiede keksisi lääkkeen, joka saisi ajan tuntumaan paljon pidemmältä, niin kuin se tuntui lapsena. Mikä upea lääke. Vuosi tuntuisi vuodelta, eikä kymmeneltä minuutilta. Aikuisuus tuntuisi pitkältä ja täyteläiseltä, eikä joltakin holtittomalta tivoliajelulta. Kuka haluaisi tällaista lääkettä? Vanhemmat ihmiset varmaankin - sellaiset, joiden kuluvan ajan taju on polkaissut kaasupoljinta. Ja pitäisi kai keksiä myös lääke, jolla on vastakkainen vaikutus. ---"
(Dennis Coupland: Eleanor Rigby. Kustannusosakeyhtiö Sammakko 2007, suom. Katja Rosvall.)
Aikasäiliö on jo keksitty. Kuva on 1950-luvun tekniikkaa edustavasta laitteesta, joka on enemmänkin konetekniikan kuin farmasian tieteenalan tuotos. Samoissa aihepiireissä liikutaan kuin viime viikolla. Dr12-veturin sisuksista tämäkin. Mutta kuka keksii, mikä tällainen aikasäiliö on?
7 kommenttia:
Tuosta on paha mennä sanomaan...toivottavasti ei kuitenkaan mikään aikapommmi. :)
Jaa-a. Ei aavistustakaan mikä säiliö. Tuupataanko sinne nykyaika ja otetaan käyttöön mennyt aika? Kiva kuva aiheeseen.
Aikakoneesta olen kuullut, mutta en aikasäiliöstä. Merkillinen vekotin. Olisi kyllä hyvä, jos aikaa voisi säilöä ja käyttää sitten tarpeen mukaan.
Voihan paineet ja baarit. Eipä ole nyt tietoa.
Aikasäiliö, empäs ole ennen kuullut. Jos käyttäisi samaa logiikkaa kuin muihinkin säiliöihin, niin siellähän olisi aikaa säilössä, mutta taitaa olla naisen logiikkaa.
Hyviä arveluita aikasäiliön sisällöstä!
Asiakokonaisuus palautuu junan paineilmajarrujen toimintaperiaatteeseen, joka yksinkertaistettuna on seuraava: jarrut irrotetaan ilmanpaineella, kun taas jarrutus tapahtuu painetta vähentämällä. Tämän vuoksi joissakin seikkailuelokuvissa käytetty idea junan syöksemisestä hillittömään vauhtiin jarrujohto katkaisemalla ei vastaa todellisuutta.
Vanhojen veturien järjestelmäkaavioissa samainen säiliö esiintyy hidastussäiliön nimellä. Säiliön tehtävänä on antaa tietoa junan jarrujärjestelmän paineilman tilasta. Mittarin aika-asteikko kertoo suuntaa-antavasti sen, miten pitkään veturin "jarrukahvaa" eli kuljettajanventtiiliä on pidetty irrotusasennossa eli miten pitkään on päästetty paineilmaa jarrujärjestelmään sen alkulatausta varten tai jarrujen irrottamiseksi. Komponenttien vioittumisen estämiseksi tulee kuitenkin välttää jarrujärjestelmän paineilman ylilatausta, mistä mittari myös varoittaa.
Mahottoman selvä heti kun käsittää.
Lähetä kommentti