Kuninkaantie |
Paimion reissulla tien varressa näkyi monin paikoin virallisesta matkailutiestä kertovia Kuninkaantien valkoruskeita kruunuin koristeltuja opasteita. Oheisen linkin takaa löytyvä matkailupalveluverkko tietenkin hyödyntää tien komealta kalskahtavaa nimitystä markkinoinnissaan mahdollisimman pitkälle, mutta tällä nimityksellä ei ole kovin pitkää eikä niin juhlavaakaan historiaa. Tutkitaanpa hetki asiaa.
Kuninkaantie - Rantatie
Kuninkaantieksi nimitetään vanhaa tieyhteyttä Turun ja Viipurin välillä. Tie on ollut osa Ruotsin länsirannikolta aina Venäjän länsiosiin saakka johtanutta maa- ja vesiliikennereittiä. Tietä on eri aikoina ja eri seuduilla kutsuttu myös mm. Rantatieksi, Suureksi Rantatieksi, Vanhaksi Venäjäntieksi, Aliseksi Viipurintieksi ja Suureksi Armeijantieksi. Historiallisissa lähteissä tällainen tie - yleisen tien nimellä - mainitaan ensimmäisen kerran Jaakko Teitin valitusluettelossa Suomen aatelistoa vastaan vuonna 1556.
Kuninkaantie-nimi johtaa ajatukset eerikinretkeen eli eriksgataniin, Sveanmaan vaalikuninkuuden ajalta periytyvään vastavalitun kuninkaan jälkikäteiseen vaalikampanjaan, jolla tuore hallitsija kävi hakemassa valtakunnan eri osien tunnustuksen vallalleen. Suomessa käydessään kuninkaat lienevät käyttäneet jo viikinkiesi-isiensä liikennöimää Suomenlahden pohjoisrannikkoa seuraillutta vesireittiä. Kuninkaantien nimi tekee oikeutta reitin historialle lähinnä siinä mielessä, että kruunu hoiti tien ylläpidon. Pitäviä todisteita Rantatiestä eerikinretkien "kuninkaantienä" tavataan vasta Kustaa III:n vuonna 1775 tapahtuneelta Suomen matkalta. Tämän vuoksi tässä käytetään tien historian kanssa Kuninkaantie-nimitystä paremmin yhtäpitävää Rantatie-nimeä.
Kuten yhtä nimeä, ei tielle voida osoittaa yhtä linjaustakaan. Pääpiirteissään reitti on kulkenut seuraavasti: Turku - Salo - Karjaa - Kirkkonummi - Porvoo - Hamina - Viipuri (paikkanimistä käytetään tässä selkeyden vuoksi nykyaikaisia muotoja). Karjaalta ovat vaihtoehtoiset reitit Kirkkonummelle johtaneet joko rannikkoa seuraten Inkoon kautta tai sisämaasta Lohjan kautta. Vastaavasti Espoosta on voitu kulkea Tikkurilaan joko suoraan sisämaan reittiä pitkin tai etelämpää Helsingin kautta. Nämä linjaukset vastaavat pääpiirteissään vuoden 1991 tieinventoinnissa hahmotettua Suuren Rantatien 1700-luvun lopun linjausta.
Ajoitus
Suomessa oli maaliikennereittejä jo esihistoriallisella ajalla. Selkein tunnettu osoitus rautakautisesta tieliikenteestä on Hämeen ja Varsinais-Suomen yhdistänyt, Turusta Someron ja Rengon seutujen kautta Hämeenlinnaan johtanut, ns. Hämeen Härkätie. Härkätien kaltaiset maaliikennereitit ovat yhdistäneet erilaista, pääosin rauhanomaista, kanssakäymistä harjoittaneet Etelä-Suomen seudut toisiinsa viimeistään 800-luvulta lähtien.
Rantatien synnyn katsotaan ajoittuvan Härkätien syntyvaiheita huomattavasti nuorempaan aikaan: 1200-luvun lopulle, jolloin Turkuun ja Viipuriin rakennettiin Suomen merkittävimmät keskiaikaiset linnat. Näiden linnojen välille tarvittiin kiinteä yhteys, jollaiseksi talviaikaan kulkukelvoton vanha purjehdusreitti ei kelvannut. Lisäksi kirkko tarvitsi yhteyksiä 1200- ja 1300-luvuilla perustettuihin uusiin seurakuntiin.
Rantatie ei ilmeisesti ollut ainoa tai ensimmäinen Suomen etelärannikon maaliikennereitti. Vaikka nykyisen Uudenmaan seutu on rautakaudella ollut melko asumatonta, voitaneen olettaa viimeistään 1100-1200-luvulla alueella vaikuttaneen voimakkaan ruotsalaisen uudisasutuksen järjestäneen paikallisia maaliikenneyhteyksiä. Rannikkoa seuraillutta purjehdusreittiä ovat mahdollisesti täydentäneet yhteydet sisämaahan; ns. tanskalaisen itineraarion eli 1200-luvun tanskalaisen purjehdusoppaan mukaan tuolloin Tanskasta Viroon suuntautunut meritie sivusi Suomen rannikolla mm. Hankoniemeä (Hangethe) ja Porkkalaa (Purkal).
Varsinaisiin tierakennelmiin viitataan kirjallisissa lähteissä vasta 1300-luvun lopulla. Vuonna 1991 inventoiduista Rantatien rajamerkeistä kuusi voidaan ajoittaa keskiajalle tai 1500-luvulle (Turku/Kaarina, Karjaa, Lohja, Sipoo/Porvoo, Pernaja/Loviisa ja Pyhtää/Kotka). Lisäksi voidaan osoittaa kaksi historiallisten lähteiden mainitsemaa mutta paikallistamattomaksi jäänyttä keskiajalle ajoittuvaa rajamerkkiä (Kaarina ja Pernaja).
Ns. toisen ristiretken jälkeen, eli Hämeen alueiden jouduttua Ruotsin valtapiiriin 1200-luvun puolivälissä, oli suomalais-ruotsalaisten ja novgorodilais-karjalaisten vaikutusaluiden rajana todennäköisesti Kymijokea ja Päijänteen pohjoisimpien osien itärantaa Pohjanlahdelle seurannut linja. Tätä ennen vastaava raja lienee kulkenut Kymijoelta Päijänteen ja Vanajan vesistöjen välisiä alueita pitkin Pohjanlahdelle. Poliittisesti vahvistetusta rajasta ei kummassakaan tapauksessa voida puhua.
Novgorodilaisten lähteiden perusteella mainitun rajan yli tapahtuneet kanssakäymiset olivat varsin sotaisia viimeistään 1000-luvulta lähtien. Niinpä säännöllinen maaliikenneyhteys suomalais-ruotsalaisten alueiden ja Karjalan välillä ennen 1290-luvulla tapahtunutta Karjalan liittämistä Ruotsin vaikutuspiiriin vaikuttaa epätodennäköiseltä.
Rantatiestä rautatieksi
Rantatie ei ollut ainoa yhteys läntisen ja itäisen Suomen välillä. Muinaisen meritien lisäksi Turusta Viipuriin saatettiin kulkea jo 1400-luvun alusta lähtien vain hieman pidempää mutta helppokulkuisempana pidettyä Hämeenlinnan kautta kulkenutta reittiä. Alkuosiltaan tämä tie noudatteli Härkätietä ja Hämeenlinnan jälkeen se kulki Asikkalan, Lammin, Iitin ja Lappeen kautta.
Toisaalta Rantatien merkitystä korostaa sen reitti Suomen toiseksi vanhimpana kaupunkina pidetyn Porvoon kautta. Porvoo oli varhaiskeskiajalla tapahtuneen ruotsalaisen uudisasutuksen ansiosta merkittäväksi kohonneen Uudenmaan alueen keskus. Keskiaikaisen Rantatien merkitys vaikutteiden välittäjänä käy ilmi 1400-luvun puolivälin arkkitehtonisten piirteiden samankaltaisuudesta tien varren kylien kirkoissa.
Kustaa Vaasa pyrki strategisten syiden nojalla 1500-luvulla keskittämään itään vievän liikenteen Rantatielle, mainitulle Hämeen linnan kautta kulkeneelle tielle ja Olavinlinnan kautta kulkeneelle tielle. Tätä voidaan pitää alkusysäyksenä Rantatien roolin muutokselle Suureksi Rantatieksi.
Sekä ruotsalaisen että venäläisen sotaväen paikalliselle väestölle kiusallisen ahkerassa käytössä Rantatie oli erityisesti Suuren Pohjan sodan ja ns. isonvihan (1700-1721) ja Suomen sodan (1808-1809) aikana. Näiltä ajoilta juontanee juurensa Suuren Armeijantien nimi.
Suomen vilkkaimmin liikennöidyksi tieksi Rantatie laskettiin 1700-luvun lopulla. Erityisen suuren merkityksen tie sai 1800-luvun alkupuolella Suomen siirryttyä Venäjän alaisuuteen. Tällöin tie yhdisti valtakunnan pääkaupungin Pietarin suuriruhtinaskunnan uuteen pääkaupunkiin Helsinkiin ja edelleen tärkeänä keskuksena säilyneeseen Turkuun. Erityisesti Helsingin ja Pietarin välisellä osuudella Rantatien luomaa suomalais-venäläistä yhteyttä voidaan pitää mm. venäläisvaikutteisen arkkitehtuurin leviämiskanavana.
Rautatieyhteys Pietarista Helsinkiin vuodesta 1870 lähtien ja kuusi vuotta myöhemmin Toijalan kautta kiertäen Turkuun vähensi osaltaan Rantatien merkitystä liikennereittinä. Pääsyynä tähän oli rautatiekaluston logistinen ja teknologinen etevymmyys maaliikennevälineisiin nähden.
Rautatietä ei voida nähdä yksinomaan vanhan Rantatien syrjäyttäjänä. Vaikka Helsinki-Riihimäki-Viipuri-Pietari-rata rakennettiin strategisista syistä melko kauas sisämaahan, laivatykkien kantomatkan ulottumattomiin, vuonna 1874 liikenteelle avattu alunperin yksityinen Keravan ja Porvoon välinen rata, samoin kuin vuonna 1903 valmistunut Helsingin ja Turun välinen ns. Rantarata, noudattelevat melko tarkasti Rantatien vanhoja linjauksia. Tätä voidaan pitää osoituksena Rantatien aikakaudesta ja teknologiasta riippumattomasta liikenteellisestä merkityksestä.
Lähdekirjallisuus
Gardberg, C. J., Dahl, Kaj: Kuninkaantie. Keuruu 1991.
Jaakkola, Jalmari: Pyhän Eerikin pyhimystraditsionin, kultin ja legendan synty. Historiallisia tutkimuksia IV,1. Diss. Helsinki 1922.
Julku, Kyösti: Suomen itärajan synty. Studia Historica Septentrionalia 10. Jyväskylä 1987.
Masonen, Jaakko: Hämeen Härkätie. Synty ja varhaisvaiheet. Varhainen maaliikenne arkeologisena sekä historiallisena tutkimuskohteena. Tiemuseon julkaisuja 4. Diss. Helsinki 1989.
Pölhö, Eljas: Yleishistoria. Teoksessa Valtionrautatiet 1962-1987, toim. Pölhö, Eljas. Helsinki 1987.
Salminen, Tapio: Suuren Rantatien inventointi 1991. Inventointikertomuksen yhteenvetoraportti. Tiemuseon raportteja 1/1992. Tampere 1992.
Suomen varhaiskeskiajan lähteitä. Toim. Linna, Martti. Historian Aitta XXI. Jyväskylä 1989.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti