Valokuvatorstain puolapyörä |
Ei
edes yritetä panna paremmaksi, mutta isommaksi. Tässä on
P1-tyyppisen, sittemmin Hr1-tyyppisen, linjahöyryveturin, kuuluisan
"Ukko-Pekan" vetopyörästö takaa eteenpäin
kuvattuna. Kauniit puolapyörät kuuluivat vielä uusimpiinkin
höyryvetureihin – tämä sarjansa päättänyt yksilö nro 1021 on
valmistettu vuonna 1957.
Punaista
on vähemmän kuin siropuolaisessa esimerkissä, mutta rautaa sitäkin
enemmän. Vetopyörän halkaisija on 190 senttimetriä.
Kuvassa
on nähtävissä punaista vain vähän. Kaikki punaiset terästangot
ovat voimansiirtojärjestelmän ja luistikoneiston osia. Niitä on
tässä nähtävillä neljä ja yritettäköön selostaa niiden
tarkoitus.
Aloitetaan
siitä, mikä on luisti. Luisti on veturin voimanlähteenä toimivan
höyrykoneen höyrynjakolaite, jonka tehtävä on jakaa
höyrykattilasta tuleva höyry vuoroin männän etu- ja takapuolelle,
millä saadaan aikaan männän edestakainen liike sylinterissä.
Tämä
liike johdetaan edelleen kiertokangella
(vasemmanpuoleisista punaisista tangoista leveämpi ja alempi)
vetopyörään. Hr1-veturissa vetopyöräpareja on kolme, ja
kiertokanget vaikuttavat niistä keskimmäiseen.
Liike
johdetaan edelleen muille vetopyörille kytkintangoilla.
Kuvassa olevista punaisista tangoista toinen oikealta on
takimmaiselle vetopyörälle voimaa siirtävä punainen kytkintanko.
Etummaisen vetopyörän kytkintanko ei ole tässä näkyvissä.
Oikeanpuoleisin
kapea punainen tanko siirtää takimmaisen vetopyörän liikkeen
voidepumpun käyttövoimaksi. Voitelupumpun tehtävä on tarjota
jatkuvaa voitelua höyrynpaineen alaisille koneenosille kitkan
minimoimiseksi ja kiinnileikkautumisen estämiseksi.
Sanallinen selittäminen jää aina pintaraapaisuksi, vaikka apuna olisi yksi - tarkoitukseen sangen huonosti sopiva - kuvakin. Edellä esitettyjä höyryveturin toimintaperiaatteita voi tarkatella helpommin animaationa. Vastaavia on verkossa enemmänkin, tosin kaikki eivät esitä nimenomaisesti Walschaertin luistikoneistoa.
3 kommenttia:
Sopiva vastaus haasteeseen ja seikkaperäinen kuvaus vielä mukana.
Hyvää lähihistoriaa! Ja hyvä haastevastaus! Muistan pienenä miten juostiin pellolle katsomaan kun höyryveturit puuskuttivat ohi.
Eikä siitä ole kauan :)
Kiitos kommenteista. Minkäs sille voi, että selostusraiteelle mennään, kun rautatiehen soveltuva aihe kohdalle osuu.
Eikä siitä tosiaan kovin kauan ole, kun höyryveturit poistuivat normaalista käytöstä. Se tapahtui VR:llä vuonna 1975. Toisaalta vain 18 vuoteen jäi näiden viimeisten isojen höyryveturien aktiivikäyttöikä. Nykyään ajetaan paljon junia lähes 50-vuotiailla dieselvetureilla ja lähes 40-vuotiailla sähkövetureilla.
Lähetä kommentti