Kasirokkia |
Illalla
pääsin puolisoni ja hänen ystävättärensä kaveriksi
Tampere-talolle barokkimusiikkia kuuntelemaan. Suhteeni musiikkiin
kuin musiikkiin on täysin fiilispohjaista. Jos pitäisi valita jokin
musiikkityyli, mistä diggaa, olisi barokkimusiikki listan
kärkipäässä. Elektronisesta, kokeellisestakin, pidän ja toki
80-luvun italosta ja 90-luvun etnosta. Barokkikipaleiden erona
uudempiin on se, että huonoja ei ole. On keskitasoa ja siitä
ylöspäin. Barokkia edeltävä niin sanottu vanha musiikki menee
korvaan, jos mahdollista, vielä sulavammin, mutta tuntemukseni siitä
on kovin ohutta.
Tampere
Filharmonian barokkiorkesterin ohjelmisto alkoi ranskalaisella
dance-musiikilla vajaan 400 vuoden takaa. Jean-Babtiste Lullyn
säveltämä baletti "Le burgeois gentilhomme" ei ollut sen
enempää tai vähempää kuin "Molièren" eli
musiikkikaimansa Jean-Babtiste Poquelinin käsikirjoittama. Kuten
1600-luvun klubien äänimaailmaan kuului, vahva rumpukomppi oli
läsnä koko ajan.
G. F.
Telemannin "Konsertto huilulle, oboelle ja viola d'amorelle"
oli saksalaista laatua tasaisimmillaan. Nykypäivän katsannossa voi
olla hankala ajatella, että omana aikanaan Telemann oli isompi nimi
kuin itse Bach. Mercedes vai BMW, siinäpä pulma.
Venetsian
punapääpappi ei petä. Ajakoot Mersut ja Bemarit radalla kilpaa,
Ferrari jättää ne. Kiistelkööt Bach ja Telemann kamarissa
taituruudestaan, Vivaldi liruttelee edelle. "Konsertto d-molli
viola d'amorelle ja luutulle" oli teknistä taituruutta.
Lopuksi
palattiin Ranskaan. Sokerina pohjalla oli itselleni aiemmin täysin
tuntematon nimi Louis-Gabriel Guillemain. Hermoheikko musiikkinero,
jonka kohtalon ovat kokeneet sittemmin Jim Morrisonin ja Kurt
Cobainin kaltaiset möchtegernit (tuota maist. Höglundin kauan
sitten blogimaailmassa lanseeraamaa sanaa on yhä vaikea vastustaa).
Barokkiorkesteria,
toisin kuin sinfoniaorkesteria, johdetaan konkreettisesti edestä eli
johtaja on itse yksi sooloinstrumentalisteista. Nokkanaisena soitti
vanhemman musiikin taituri, Stavangerin yliopiston kamarimusiikin
professori Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch. Luvatta sanoen viulumestarin
olemus toi mieleen Soininvaaran dekkarien sankarittaren Gilmartinin.
Luuttua
ja barokkikitaraa näppäili toinen vanhemman musiikin kova nimi,
Eero Palviainen. Mies, joka rakentaa itse omat soittimensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti