Ohutta yläpilveä |
Tämä
viikko on työmatkailuviikko. Maanantaina Sastamalassa, eilen
Helsingissä ja tänään Jyväskylässä. Perjantaina vielä
Tampereelle. Mukavaa pitää kotipesää hyvien liikenneyhteyksien
varrella suunnilleen keskellä kaikkea. Kotona voi käydä ainakin
nukkumassa.
Helsinkiin
menin junalla, mutta poikkeuksellisesti palasin linja-autolla.
Määränpää kun oli vielä Valkeakoski, ensin työmaa ja sitten
kiinan kurssi. Ei linja-auto junalle pärjää tällaisella matkalla
oikeastaan missään suhteessa. IC-junayhteys pääkaupungista
Toijalaan ja sieltä seutuliikenteen linja-autolla perille olisi
ollut muutaman minuutin nopeampi kuin suora pikavuorolinja-auto.
Kumipyöräkyydin hinta oli tässä tapauksessa pari euroa
rautapyöriä korkeampi; tosin ilman seutuliikenteen kuukausilippua
suhde olisi kääntynyt linja-auton eduksi. Kolmantena vielä
matka-ajan käytön tehokkuus, jossa juna on ylivertainen.
Linja-autossakin on pistokkeet mobiililaitteille, mutta edes
pienikokoinen kannettava tietokone ei mahdu pöydälle. Lisäksi
kumipyöräkulkuneuvo heiluu ja tärisee moottoritielläkin aivan
toiseen malliin kuin kiskojen kulkija. Tulipahan kokeiltua.
Helsingin
puolipäiväkeikan aiheena olivat pilvipalvelut, tämän päivän
tietotekniikkamaailman kuuma peruna. Opetuspuolella niistä on
puhuttu ja niitä on hyödynnettykin jo hyvän aikaa, mutta näkökulma
oli tällä kertaa teknillinen. Ikiomaa pikku pilveä haluaville
yrityksille ja muille organisaatioille avoimeen lähdekoodiin
perustuvia ratkaisuja tarjoilevan firman
johtaja kuvaili asiaa näin:
Pilvi
on ensisijaisesti infrastruktuuria ja teknologiaa eikä niinkään
teknologian käyttötapa, millaisena peruskäyttäjät sen usein
näkevät. Pilviteknologia seuraa 30 vuotta sitten kehitettyä
ja muun muassa Microsoftin menestykseen johtanutta
client-server-teknologiaa ja 1990-luvulla valtavirraksi tullutta
web-teknologiaa.
Pilviteknologian
ytimessä on infrastruktuuri, joka voi palvella periaatteessa mitä
tahansa sovelluskuormaa. Sovelluksen tekijöiden ja käyttäjien ei
tarvitse välttämättä tietää, millä alustalla sovellus toimii
ja vastaavasti laitteistoarkkitehtuurin kehittäjien ja ylläpitäjien
ei tarvitse välttämättä tietää, mitä sovelluksia
infrastruktuuri palvelee. Pilvessä mikä tahansa laitteistoresurssi
voi palvella mitä tahansa sovelluskuormaa.
Vaikea
olla eri mieltä pilven syvimmästä olemuksesta. Tietenkin
käyttäjälle pilvi on juuri sitä, miltä se kullekin näyttää,
ja jos joku on tyytyväinen "tietäessään", että
pilvipalvelun syvin olemus on Google Docs tai Office365, Dropbox tai
SkyDrive, niin hyvä. Joskus vain tuntuu hieman huvittavalta, kun
vaikkapa juuri opetuspuolella - jossa on periaatteessa tapana
kritisoida kaikenlaisia päivän muotisanoja - takerrutaan joihinkin
niistä kiinni sellaisella tarmolla, jota hypetyksestä arvostellut
markkinamiehet tai teknokraatit kadehtisivat. Kehiteltäessä uusia
hienoja uusia oppimismenetelmiä pilvipalveluiden pohjalle olisi
mielestäni hyvä ymmärtää niiden teknologinen olemus. Sitä
kautta silmät avautuisivat myös sellaisille rajoitteille, joihin on
pedagogiikan keinoin vaikea ellei mahdoton vaikuttaa.
Nyt
Pendolino S81 vie kohti Keski-Suomea. Paljon moitittu junatyyppi on
palvellut ainakin minua moitteettomasti joka kerran, kun olen sillä
matkustanut. En tosin kovin usein. Kyyti on tasaista ja mukavaa;
ainakaan siitä ei ole kiinni, käyttääkö matka-ajan kokoukseen
valmistautumiseen tai muihin työasioihin vai tuhlaako sitä
bloggaamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti