Sateinen talkoopäivä |
Kevään toinen talkoopäivä veturitallilla oli tuotteliaampi kuin ensimmäinen. Matisa-projekti pääsi tältä kaudelta käyntiin. Metallimiehet leikkasivat runkoa reunustavien varustelaatikoiden vanhat vääntyneet saranat pois ja hitsasivat uudet tilalle. Nyt laatikot aukeavat ja sulkeutuvat kauniisti. Saatiin myös kustannusarvioita koneen pintamaalauksesta. Se teetettäneen ulkoisena työnä, koska Museoveturiseuralla ei ole käytössään ruiskumaalauslaitteita.
Veturimuseon kesäkuussa alkavaa aukiolokautta valmisteltiin siirtelemällä näyttelyesineitä paikalleen. Myös yleisön kulkureittejä paranneltiin rakentamalla kaksi huoltokanaalin ylittävää kävelysiltaa uudestaan lattiapinnan korkeudelle. Ongelmallisena pidetty epätasaisuus tuli viimein korjattua. Työn yhteydessä jouduttiin siirtämään muuatta veturia. Kalustonsiirroissa on palattu parin vuoden takaiseen lähtöruutuun, vaikka nykyään pilttuista olisi herätettävissä ainakin kaksi siirtoon kykenevää museoveturia. Veturitallialueen liikennöinnin lupatilanne on kuitenkin niin epäselvä, että 40 tonnia kytkintankoveturia liikkui miesvoimin työntämällä. Matkaa tosin ei tainnut olla kokonaista metriäkään. Kulkuväylien parantamistyönä tehtiin myös viime syksynä rakennettujen piha-alueen kulkukäytävien suoristaminen talven ja roudan jäljiltä.
Kesänäyttelyiden kanssa työtä on tehty Hyvinkään päässä jo pitkään, mutta ensi viikolla valmistelutyöt käynnistyvät Toijalassakin. Arkistosta kaivettiin esiin muutama näyttelyntekijöiden kaipaama valokuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti