Savisuti, höyry kieltämättä näkyy hyvin kevättalven pikkupakkasessa. Ylipaineen purkavat varoventtiilit eivät onneksi ole lauenneet, vaikka niinkin tätä kuvaa kai voi tulkita.
Haloefekti, vuonna 1975 noilla jyristeltiin viimeisen kerran. Tosin juuri äsken silmiini osui Valtionrautateiden liikenneosaston kirje huhtikuulta 1981. Siinä annettiin poikkeuslupa Vr1-, Tk3-, Tr1- ja Hr1-veturisarjojen (kaikki höyryvetureita, viimeksimainittuna juurikin tuo "Ukko-Pekka"-sarja) liikennöintiin kaikilla radoilla toistaiseksi 21.4.1981 alkaen. Ei noita kai kovin usein tuonkaan päivämäärän jälkeen radalla nähty. Jos ajankohtien täsmäytyksiä etsitään, niin olisivatko kyseessä olleet ne koeajot ja muut kokeilut, joiden jälkeen todettiin, että höyryveturivarastoja ei kannata Suomessa ylläpitää edes kriisiaikoja ajatellen.
3 kommenttia:
Todellinen klassikko, höyryineen kaikkineen.
Kyllä, tämä on klassikko. Olen sen verran nähnyt aikaa, että lapsuudessani noilla vielä ajettiin ihan oikeasti. Viimehetkiä, mutta kuitenkin :)
Savisuti, höyry kieltämättä näkyy hyvin kevättalven pikkupakkasessa. Ylipaineen purkavat varoventtiilit eivät onneksi ole lauenneet, vaikka niinkin tätä kuvaa kai voi tulkita.
Haloefekti, vuonna 1975 noilla jyristeltiin viimeisen kerran. Tosin juuri äsken silmiini osui Valtionrautateiden liikenneosaston kirje huhtikuulta 1981. Siinä annettiin poikkeuslupa Vr1-, Tk3-, Tr1- ja Hr1-veturisarjojen (kaikki höyryvetureita, viimeksimainittuna juurikin tuo "Ukko-Pekka"-sarja) liikennöintiin kaikilla radoilla toistaiseksi 21.4.1981 alkaen. Ei noita kai kovin usein tuonkaan päivämäärän jälkeen radalla nähty. Jos ajankohtien täsmäytyksiä etsitään, niin olisivatko kyseessä olleet ne koeajot ja muut kokeilut, joiden jälkeen todettiin, että höyryveturivarastoja ei kannata Suomessa ylläpitää edes kriisiaikoja ajatellen.
Lähetä kommentti