Toimelias talkoopäivä |
Veturitallilla
vietettiin vaihteeksi melko aikaansaapa talkoopäivä. Pyöräilykausi
on alkanut, kun Juha oli tullut tallille Tampereelta moottoripyörällä
ja Pekka naapurikylästä polkupyörällä.
Kahvinjuonnin
jälkeen lähdettiin Eskon kanssa värikauppaan hakemaan päivän
tarpeet: pesujauhetta, puuöljyä ja pensseleitä. Taisi olla kauden
ensimmäiset talkoot, kun Simo oli heittänyt hyvän idean koskien
muutama vuosi sitten talikaaren eteen rakennettujen kulkukäytävien
elinkaaren pidentämistä.
Team
Mattila kävi lumiauran puuosien kimppuun ja päivän päätteeksi
ilmoitti vähäeleiseen tapaansa, että se on sitten raaputettu.
Kesän pääurakka tuli aloitetuksi. Työn jatkuessa tarvitaan
ihmisiä telineillä. Mistä telineet?
Joukon,
Juhan ja Konstan kanssa ensin pestiin ja sitten pensselöitiin
tallikaaren ulkopuolen kulkukäytävät. Vuosia ennen kuin Edison
alkoi tehdä kokeitaan hiililankahehkulampulla, veturitalli
rakennettiin niin, että veturisijojen alunperin lasiseinäiset ovet
antavat etelän suuntaan. Rakennusajankohtaan nähden ratkaisu oli
sangen järkevä. Kääntöpuolena on, että ensin sähkövalon tulon
- 1910-luvulla - ja lopulta koko rakennuksen harrastekäyttöön
päätymisen - 1980-90-luvuilla - myötä auringonpaiste ja
puolikaaren muotoisen rakennuksen luoma tuulensuoja lyhentävät
kestopuu-käsitteen ensimmäistä osaa. Ongelmajätteen
vähentämiseksi on rakenteet aiheellista suojata.
Jani
veti ruohonleikkurin käymään ensimmäisellä yrittämällä
kahdeksan kuukauden seisonnan ja öljyntarkistusten jälkeen ja
niitti ruohon radan puolelta. Samalla tuli tehtyä hienoinen vihje
kaupungille alkaa hoitaa omaa osuuttaan yhteisestä alueesta.
Syömässä
käytiin Iskhmetillä, niinkuin tapaan kuuluu. Toiset jäivät
saunomaan tallille, toiset lähtivät kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti