Valokuvatorstain oranssi |
Valokuvatorstai-blogi
tarjoilee tällä viikolla väriä talveen, kun aiheena on
oranssi.
"Porkkanoiksi"
kutsuttiin aikanaan iloisen oransseja VR:n Dm8- ja Dm9-kiitojunia.
Kiitojunakonsepti oli VR:lle tärkeä imagonkohottaja jo 1940-luvun
lopusta alkaen, jolloin Valmetilta ryhdyttiin tilaamaan Dm3- ja
Dm4-sarjan moottorikiitojunia. Harmaasävyiset kiiturit eivät
teknisesti vastanneet niihin kohdistettuja odotuksia, vaikka junia
käytettiinkin 1970-luvun alkuun saakka.
Uuden
yrityksen moottorikiitojunien parissa VR teki 1960-luvun alussa
tilaamalla Valmetilta uuden tyyppisiä junia. Nämä Dm8:ksi nimetyt
junat oli varustettu kahdella italialaisperäisellä
12-sylinterisellä Breda-vastaiskudieselmoottorilla. Vaihteistona oli
neliportainen tehonsäädön ja ajonopeuden perusteella ohjautuva
automaattivaihteisto. Voimapaketti antoi Dm8:lle selvästi paremman
suorituskyvyn kuin saksalais- ja sittemmin yhdysvaltalaislaisperäiset
ratkaisut Dm3- ja Dm4-kiitojunissa. "Porkkanan"
suurin sallittu nopeus oli 140 km/h, joten se jakoi VR:n nopeimman
kaluston tittelin yhdessä ranskalaiseen tekniikkaan pohjautuneen
Hr13/Dr13-dieselveturin ja 1970-luvulla käyttöön tulleen ja
edelleen radoillamme aktiivisesti humistelevan
neuvostoliittolaisperäisen Sr1-sähköveturin kanssa (toinen juttu
on se, että suurimmat sallitut nopeudet on monen kalustotyypin
kohdalla ylitetty erilaisissa enemmän tai vähemmän virallisissa
nopeuskokeiluissa: kerrotaanhan P1- eli Hr1-höyryveturilla,
kuuluisalla "Ukko-Pekalla", rikotun jopa 160 km/h:n
nopeus, vaikka veturityypin suurin sallittu nopeus oli 110 km/h).
Sulavasti
muotoillut "Porkkanat" olivat VR:n imagon
keihäänkärki ainakin koko 1960-luvun, mikä näkyi mainoskuvissa.
Vaikka 1970-luvulla käyttöön tuli paljon uutta kalustoa, viihtyi
linjakas "Porkkana" vielä pitkään poseerauksissa
tasapaksuja ja tummasävyisiä sähkövetureita ja sähkömoottorijunia
paremmin.
Ongelmia
oli Dm8-9-sarjallakin. Talvien 1965 ja 1966 pakkaset jäädyttivät
porkkanat paitsi kellareissa myös kiskoilla. Valmetin valmisteet
kärsivät talviongelmista, joiden rinnalla nyky-Pendolinojen
kylmävaivat ovat pientä nuhaa. Porkkanavuoroja jouduttiin
korvaamaan kohtuullisen talvivarmoiksi osoittautuneiden Sr12-veturien
(nykyinen Dv12) ja jopa "Ukko-Pekkojen" vetämillä
junilla.
Samaan
aikaan Dm8:n kanssa suunniteltiin vastaava pääkaupunkiseudun
lähiliikennekäyttöön soveltuva nopea junayksikkö korvaamaan
hyvin palvelleita mutta hitaiksi käyneitä Dm7-sarjan
"Lättähatuja". Tämä Dm8:n kanssa samanlaiseen
tekniikkaan perustunut ja sitä myös ulkoasultaan muistuttanut juna
sai tyyppimerkinnän Dm9. Dm9:n erot Dm8:aan liittyivät lähinnä
ovijärjestelyihin ja matkustamojen sisustukseen, jotka Dm9:ssä oli
suunniteltu nopeatempoista lähiliikennettä silmälläpitäen. Kun
pääkaupunkiseudun lähiliikenne sähköistyi, siirrettiin Dm9-junat
eräiden sisustukseen liittyneiden muutostöiden jälkeen palvelemaan
kaukoliikenteen kiitojunina Dm8-sisartensa rinnalle.
Sähköistyksen
edetessä rataverkolla ja ja oman tekniikkansa ikääntyessä Dm8- ja
Dm9-sarjojen käyttö väheni 1980-luvun mittaan. Viimeinen Dm8
poistettiin käytöstä vuonna 1987, ja Dm9 ajoi viimeisen vuoronsa
toukokuussa 1990 Turun ja Uudenkaupungin välillä.
Kuvassa
eletään jo museoliikenneaikaa, kun syksyllä 1998
Rautatiemuseopäiville Hyvinkäälle matkaava Dm9 on lähtenyt
Toijalasta kohti määränpäätään. Juna on juuri ohittanut
paikan, jossa sijaitsi 1970-80-lukujen taitteessa käytöstä poistettu Kilsan
tasoristeys.
7 kommenttia:
Tietolaari postaus jälleen. Kiva lukea historiaa, vaikka en junia käytäkään. Porkkana?
tietorikas postaus jälleen, kiitos! muutamia kertoja tuli oltua tuon ukin ja turun väliä liikennöinneen Dm9:n kyydissä systerin luonna vierraillessa. nää junajutut alkavat varmaan kiinnostaa entistä enemmän kun reilimatka lähestyy;)
Täytyy myöntää, että vähän pientä kehä nämä Valokuvatorstai-postaukseni nykyisellään kiertävät. Mutta minkäs teet...
Kiitos taas tietoiskusta
Tämän junan muistan lapsuudestani hyvinkin, kun näitä tuli bongailtua isäni työpaikalla niiden ja muidenkin junien mennessä siitä ohi.
Mielenkiintoista!
Vaude!! :)
Lähetä kommentti