530 vuotta |
Kotiseurakunta
juhli tänään, ensimmäisenä loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina,
530-vuotispäiviään. Täällä syvässä Hämeessä
seurakuntaelämällä on melko vanhat juuret. Kaikki on tosin
suhteellista. Nykyisen Suomen alueella on noin sata vanhempaa
seurakuntaa.
Iltapäivällä
hiihtolenkin jälkeen löysin itseni seurakuntasalista kuuntelemassa
esitelmiä ja syömässä voileipäkakkua. Emeritusrovasti ei
taaskaan pettänyt. Hänen lähihistoriakatsauksensa alkoi
Pähkinäsaaren rauhasta.
Oli
käynyt niin, että paikallinen reserviläisyhdistys oli lupautunut
auttamaan eräissä kirkonmenoihin liittyvissä tehtävissä.
Hämeessä kypärä sopi papinkin päähän jo varhaisella
keskiajalla, ja ylipäätään näiden seutujen seurakuntaelämällä
tiedetään ollen ajoittain sotainen varhaishistoria. Sain kunnian
liittyä joukkoon, koska ilmeisesti minulla kirkon työntekijän
puolisona oletettiin olevan jonkinlainen tuntuma päivän agendaan.
Kirkon
leivissä työskentelevä puolisoni ei kylläkään tullut
tilaisuuteen, koska ei olisi kestänyt katsella miehensä toimintaa
protokollaosaamista vaativissa tehtävissä. No, äijien kanssa
sovittiin, että se, mitä kirkossa sattui, jää kirkkoon. Ja että
minä se en aikanaan ollut.
Kuvassa
on kotikirjahyllyn kokoelmista Akaan seurakunnan perustamisasiakirja,
jonka piispa Konrad Bitz allekirjoitti vuonna 1483. Samana vuonna
syntyi uskonpuhdistaja Martti Luther ja kuoli Ranskan kuninkaanvallan
häikäilemätön pönkittäjä, Victor Hugon synkkäsävyisestä
"Pariisin Notre Dame" -romaanistakin tuttu Ludvig
XI.
Perustamisasiakirja
on tallennettu kuuluisaan Turun tuomiokirkon Mustaankirjaan eli
Registrum ecclesiae Aboensikseen, jonka facsimilepainoksen sain
aikanaan hankittua kotihyllyyn. Ei sillä, että uhkeaa teosta tulisi
ahkerasti lueskeltua. Teksti on kuin yrittäisi lukea kiinaa. Paitsi että kieli on vieras, ilman
paleografista osaamista jo pelkkä vanhojen käsialojen, niin länsimaiseen
kirjaimistoon kuin perustuvatkin, lukeminen vastaa haastavuudeltaan
vierasta kirjoitusjärjestelmää.
Akaan
seurakunnan perustamisasiakirja on lajiaan yksi harvoja
keskiaikaisista nykypäivään saakka säilyneistä. Se kertoo varsin
hyvin asian taustat. Suomentamisessa turvauduttakoon joitakin vuosia
sitten edesmenneen professori S. Suvannon apuun:
Me
Kort, Jumalan armosta Turun piispa, teemme tiettäväksi kaikille
niin jälkeentuleville kuin nykyään eläville. että vuonna 1483
Jumalan syntymän jälkeen niinä päivinä, jolloin me pidimme
pappeinkokousta Turussa rakkaan papistomme kanssa, tuli eteemme
muutamia huomattavia ja valituita talonpoikia Akaan pitäjästä,
joka vanhastaan on kuulunut Sääksmäkeen, mitkä talonpojat
yhteisen Akaan pitäjän lähettäminä hartaasti pyysivät meiltä
ja rakkaalta kapituliltamme vakinaista pappia heidän kirkolleen
Akaaseen, erittäinkin sen suuren sielunvaaran vuoksi, jota heidän
edesmenneet sukulaisensa ovat kärsineet papinpuutteen tähden, pappi
kun asui liian kaukana heistä. Tämän heidän hartaan pyyntönsä
johdosta, josta me saatoimme huomata, että se johtui todella
suuresta tarpeesta, lähetimme me akaalaisten luo muutamia kunnon
pappejamme ja maallikoita, jotka ovat herra Jop Hollolasta, herra
Olavi Vanajasta, herra Olavi Hauholta, herra Jöns Kyröstä,
kirkkoherroja, maallikot Laurens Tolainen, Jöns Olavinpoika, Laurens
Ylhäinen, Olavi Reko, Laurens Niilonpoika, Abraam Sillilasta, Perttu
Tapaninpoika, Kauppi Riippa, Matti Löpare, Vilppu Ottenpoika ja
Olavi Sontula, ulkopitäjäläisiä ja vieraita kunnon talonpoikia
katsomaan, tarkastamaan ja tutkimaan papin virkatalon Akaassa ja
siihen kuuluvan pellon, niityn, metsän, ulkomaan ja kalaveden ja
kaiken muun lainmääräämän, mikä talonpojilla on tapana tässä
maassa kirkkoherroilleen suorittaa niinkuin laki osoittaa. Nämä
samat edellämainitut kunnon papit ja talonpojat tarkastivat mainitun
papintilan ja havaitsivat, että papit voivat siinä hyvin olla
niinkuin heille tarpeellista on. Siitä syystä olemme me nyt rakkaan
kapitulimme suostumuksella lähettäneet heille vakinaiseksi papiksi
herra Laurens Perkon ja erottaneet mainitun Akaan kirkon ja pitäjän
asujaimet edellämainitusta Sääksmäestä ja kaikella tavalla
käyttämään ja nauttimaan niitä laillisia oikeuksia , kuten
tapana on kaikkialla muualla yli maan. Erittäinkin ovat mainitun
Akan pitäjän asukkaat meille luvanneet ja vannoneet meidän
johdollamme koolla olevan pappeinkokouksen edessä, että he tahtovat
panna pappilansa täydelleen ja kaikin puolin kuntoon sen mukaan kuin
laki määrää ja tapana on koko meidän hiippakunnassamme ja että
he haluavat ikuisiksi ajoiksi pitää voimassa sen tavan, jonka
kyröläiset vanhastaan ovat pitäneet ja vielä pitävät, mitä
papinveroon ja muihin ulostekoihin tulee ja että he maksavat
jokaiselta kuninkaankoukulta kolme papinkoukkua ja tämän veron
mukana on heidän maksettava jokaisen heidän koukkunahkansa sijasta
yksi äyri rahaa joka valkonahalta. Samoin he ovat myös luvanneet
tuoda kirkkoherralle avuksi halkoja, kauraa ja olkia sinä aikana,
jolloin piispa toimittaa täällä virkaanasettajaisen ja
tarkastuksen. Vielä ovat he luvanneet antaa pappilan alaiseksi 60
kuormanalaa niittyä, niin myös luvanneet polttopuumetsää ja
laidunta sen mukaan kuin pappi tarvitsee. Lisäksi ovat pitäjänmiehet
vielä luvanneet ja vannoneet tahtovansa, niinkuin heidän tuleekin,
pitää kirkkoherransa arvossa ja kaikissa laillisissa oikeuksissa,
niinkuin kaikkialla tässä maassa kunnon miesten kesken tapana on.
Päivätty Turussa vuonna, päivänä ja paikassa, kuten yllä.
Perustamiskirja
on hyvä esimerkki keskiaikaisesta käytännöstä koskien julkisen
viran perustamista. Tärkeä osuus asiakirjassa on sillä, miten
virka "rahoitetaan". Malli voisi sopia
nykypäiväänkin, jossa kansalaiset ovat tottuneet pyytämään
julkisen sektorin organisaatioilta yhtä ja toista ja
työntekijätarvetta nähdään monenlaisissa askareissa. Keskiajalla
ilmoitettiin suoraan, mikä on pyydetyn uuden työntekijän
kustannusvaikutus tavalliselle ihmiselle.
Seurakuntaa
ei perustettu tyhjästä. Perustamisasiakirja kertoo, että seudulla
oli jo kirkko. Vain pappi puuttui. Kirkko oli ajan tavalle ominainen
puukirkko, joka muutama vuosikymmen seurakunnan perustamisen jälkeen
sai rinnalleen nykyäänkin pystyssä olevan kivisakastin. Ehkä
tarkoituksena oli rakentaa puukirkon tilalle kokonainen kivikirkko,
mutta kuten monessa muussakin etenkin hämäläisessä seurakunnassa,
myös Akaassa hankkeen tulos jäi pieneen sakastiin. Syitä oli
monia: jo koulun historian tunneilta muistetaan uskonpuhdistus, joka
siirsi kirkon varoja valtiolle ja suhtautui muutoinkin kielteisesti
kaikenlaiseen koreiluun kirkon piirissä. Muistetaan myös 1400-luvun
loppuvuosien raskas ja varoja kuluttanut sota Venäjää vastaan.
Mutta tärkein syy lienee ollut ilmastonmuutos. Keskiajan lämmintä
kautta seurasi 1400-luvulta alkaen ilmastotieteilijöiden pieneksi
jääkaudeksi kutsuma, aina 1800-luvun puoliväliin kestänyt kylmä
kausi. Kasvuolosuhteiden heikkeneminen tapahtui verkkaisesti, mutta
maan tuottavuus väheni vähenemistään ja seurakuntalaisten
köyhtyessä myös seurakunta köyhtyi. Suuriin rakennushankkeisiin
ei ollut enää varaa.
Vanha
puukirkko purettiin 1800-luvun alkuvuosina, kun nykyisin käytössä
oleva kirkko valmistui. Säästeliäs seurakunta myi hirret
paikalliselle tilalliselle, joka käytti niitä uuden
päärakennuksensa rakennusaineina - kartanorakennus muuten on
edelleen asuinkäytössä ja sijaitsee peltotietä pitkin vajaan
kilometrin päässä siitä, missä tätä tekstiä parhaillaan
naputtelen. Hirret on sittemmin tutkittu dendrokronologisin
menetelmin ja päädytty siihen, että ne on veistetty vuoden 1450
tienoilla kaadetuista puista. Ikivanhan Sääksmäen seurakunnan
kappelina ilman omaa pappia ehdittiin siis toimia kolmisenkymmentä
vuotta.
Sen
verran tämän päivän kekkereissä historiaa oikaistiin, että joku
puhujista sanoi 530-vuotispäivää juhlittavan lähes päivämäärän
tarkkuudella, vain yhden päivän etuajassa. On totta, että vanhaan
suomalaiseen pyhimyskalenteriin on tammikuun 14. päivän kohdalle
jälkeenpäin lisätty tieto Saarioisten kirkon vihkimisestä.
Seurakunnallisen ja maallisen hallinnon välinen väljä rajanveto
johti siihen, että ajoittain seutukuntaa kutsuttiin Saarioisten
nimellä myös kirkollisessa hallinnossa. Kyseessä ei kuitenkaan tuolloin ollut seurakunnan perustamistilaisuus vaan edellämainitun, jo ennen
seurakuntaa olemassa olleen, kirkon vihkiminen 1450-luvulla.
Lähteet:
Hiekkanen,
Markus: Suomen kivikirkot keskiajalla. 2. painos (1. painos 2003).
Otava, Keuruu 2005.
Hiekkanen,
Markus: Suomen keskiajan kivikirkot. Suomalaisen kirjallisuuden
seuran toimituksia 1117. Tampere 2007.
Registrum
ecclesiae Abonsis. Codices medii aevi Finlandiae. Photographice
edidit. Societas Finlandiae Historica vol. I. Hafniae, A.D. MCMLII.
Suvanto,
Seppo: Akaan historia I. Vammala 1954.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti