Tietokonesähellystä |
Olen
käyttänyt Windows 8:aa työmaalla elokuusta saakka. Nyt se alkaa
tulla tutuksi. Päätellen siitä, kun Vista-kotikoneella pysähdyin
hetkiseksi ihmettelemän, miksei työpöytänäkymä vaihtunut,
vaikka klikkasin hiirellä vasenta alakulmaa.
Töissä
aamupäivän askareena oli toimintajärjestelmän
päivitys. Tällaista tulee tehtyä nykyään luvattoman harvoin.
Vähän aikaa piti ihmetellä sitäkin, miksi VMware-virtualisoituun
palvelimeen ei voinut mountata paikalliselta tietokoneelta niinkään
yksinkertaista asiaa kuin USB-muistitikkua. No eipä tietenkään
voinut ennen kuin virtuaalikoneelle oli virtuaaliasennettu
USB-ohjain.
Ohjelmistotoimittajan
tapaan melkein kaikki tiedostot uusittiin, vaikka kyseessä ei ollut
kuin servicepack-tyyppinen huoltopäivitys. Ensiksi varmuuskopiot
vanhasta ohjelmistoinstanssista ja tietokannasta, sitten palveluiden
pysäytys ja lopuksi päivitys käyntiin. Alkuun päästyä homma
meni rutiinilla.
Sitten
kun piti päästä testailemaan, alkoivat ongelmat. Järjestelmä ei
näyttänyt hyväksyvän sisäänkirjautumista sen paremmin pää-
kuin peruskäyttäjätunnuksilla. Pari sähläystä oli tullut
tehtyä: tietokanta-ajuri kopioitua väärään kansioon ja
sovellukselle annettua väärä käyttäjänimi kantaan kiinni
pääsemiseksi. Nämä oli helposti havaittu ja korjattu. Mutta
vaikka kuinka tavasi conf-tiedostoja ja uudelleenkäynnisteli
Tomcat-palvelinta, päivitetty toimintajärjestelmä ei suostunut
päästämään käyttäjiä sisään. Alkoi pelottaa, että
käyttäjätietokanta on vaurioitunut. Soitin ohjelmistovalmistajan
tukeen, ja puoli tuntia käytiin läpi lokeja, kansioita, tiedostoja
ja asetuksia. Vain huomatakseni lopulta, että päivitys oli tehnyt
järjestelmästä muiden tietoturvaparannusten ohessa niinsanotusti
"case-sensitiivisen". Toisin kuin
Windows-maailmassa yleensä, käyttäjätunnuksessa olevat isot ja
pienet kirjaimet piti todella kirjoittaa isoina ja pieninä. Olisi
ehkä kannattanut lukea tarkkaan, mitä kaikkea päivitys korjaa.
Tietokoneiden harrastajat usein naureskelevat kotikäyttäjille
tarjottavan puhelintuen kysymyksille, joissa halutaan varmistaa,
ovatko kaikki johdot kiinni ja virta päällä. Työelämälle
suunnatussa puhelintuessa ne simppeleimmät asiat kai pitäisi ensin
varmistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti