Sotilaskotilauantai |
Päiväohjelmassa
oli pelkkää sotkua. Tai ei sitä sillä nimellä enää 1980-luvun
lopussakaan kutsuttu. Jo pitkään talon toinen puoli on ollut komeasti
Vaakunasali, ja siellä pidettiin tämänvuotinenkin
panssariseminaari. Aamulla poimin Ilkan kyytiin, ja käytiin
kuuntelemassa esitelmät, joista kaksi käsitteli sotahistoriaa ja
kolme liittyi nykyisin käytössä olevaan tai siihen iän puolesta
rinnastettavaan kalustoon tai sen käyttämiseen.
Lounaaksi
saatiin spagettilaatikkoa varuskuntaravintola Rubenissa ja sen päälle
puoli tuntia ulkoilua kalustoesittelyssä entisen
Panssariviestikomppanian, nykyisen Sotilaspoliisikomppanian,
pihamaalla.
Iltapäivän
viimeisen, äärimmäisen mielenkiintoisen, esitelmän piti
Panssariprikaatin komentaja, joka on käynyt viime kuukausina Panssarikillan
lehdessä mielenkiintoista taktiikkaan ja
taistelutekniikkaan liittyvää mielipiteenvaihtoa Hämeen
Panssaripataljoonan komentajan kanssa. Myös keskustelun toinen
osapuoli oli tilaisuudessa mukana, ja molemmat komentajat sanoivat
toivovansa, että näkemysten vaihto jatkuu edelleen kriittisenä,
koska tavoitteena on yhteinen etu: suomalaisten panssarijoukkojen
taistelutekniikan ja taktiikan kehittyminen. Aihepiiriä korkeintaan
pintapuolisesti tuntevan on vaikea sanoa muuta kuin että
prikaatinkomentajan ja pataljoonankomentajan välinen rakentavassa
hengessä käytävä julkinen väittely antaa armeijasta kuvan
kaikkea muuta kuin vanhanaikaiseen johtamiskulttuuriin perustuvana
organisaationa. Moniko siviilimaailman yritys tai julkisen sektorin
toimija tuo tai haluaa tuoda esiin organisaation sisäisiä
perusteltuja näkemyseroja myönteisenä, toimintaa kehittävänä,
asiana? Yleensä moinen kunnia jää tiedeyhteisöille, jos
niillekään. Ehkä uskallan jo kirjoittaa julki viime vuosina
toisinaan mieleeni nousseen ajatuksen, että tänä päivänä
johtamisen malleja voisi hakea jälleen myös sotaväen piiristä.
Voitaisiin päätyä piinkovien siviilioppien mukaan johdettuja
organisaatioita inhimillisempiin työyhteisöihin.
Seminaarin
lopuksi kävin kättelemässä pataljoonankomentajaa. En siksi, että
osaisin olla mitään mieltä hänen näkemyksistään mainituissa
kiistakysymyksissä vaan siksi, että satuimme viettämään kesän
1988 samassa alokaskomppaniassa silloisessa Hämeen
Jääkäripataljoonassa. Jos oikein muistan, nuoressa miehessä oli
jo tuolloin selvästi havaittavaa sotilaallista särmää.
Everstiluutnantin kädenpuristus oli luja ja ystävällinen.
Esimerkki
seminaarin annista liittyköön aihepiirin historialliseen puoleen. Seminaarin vakioesiintyjä, diplomi-insinööri E. Muikku piti esitelmän panssarivaunujen ja perinteisen linnoitustekniikan suomalaisesta konstellaatiosta:
Salpalinjan teräspesäkkeet - panssariaseistusta linnoitteina
Salpalinjan
teräspesäkkeiden ansiosta Suomessa on tänä päivänä enemmän
neuvostoliittolaisvalmisteisia BT-sarjojen panssarivaunuja kuin
missään muualla.
BT-vaunut
perustuvat yhdysvaltalaiseen J. Walter Christien 1920-luvun lopussa
kehittämään nopeaan Model 28 -panssarivaunuun, jonka
valmistuslisenssin Neuvostoliitto osti. Vaunu toimi sekä tela- että
pyörävetoisena. Polviakseleille asennetut telapyörät olivat
erillisjousitetut. Jousitus perustui pystyihin säädettäviin
kierrejousiin.
Neuvostoliitossa
Christie-vaunuista kehitettiin kuusi erilaista päämallia. Näistä
pyöreätorninen BT-2 oli varustettu 37 mm:n tykillä ja
pikakiväärillä tai vaihtoehtoisesti kolmella pikakiväärillä.
BT-5:n niittaamalla koottu runko oli samanlainen kuin BT-2:ssa, mutta
BT-5 oli varustettu 45 mm:n tykillä. BT-5:n tornista oli kaksi
erikokoista versiota. BT-7 m/35:ssä oli uudelleen muotoiltu ja
hitsaamalla koottu runko, mutta torni oli sama kuin BT-5:ssä. BT-7
m/37:ssä käytettiin uutta viistoseinäistä tornia, mikä aiheutti
muutoksia myös vaunun rungossa.
Salpa-asema eli
Suomen Salpa oli Suomen itärajan pituinen linnoitusvyöhyke, joka on
osittain kantalinnoitettu rannikolta Savukoskelle ja
kenttälinnoitettu siitä pohjoiseen. Linja rakennettiin Moskovan
rauhan aikana vuosina 1940-1941 ja sitä täydennettiin
teräspesäkkeillä jatkosodan aikana vuonna 1944.
Salpalinjan
teräspesäkkeiden edeltäjiä olivat jo talvisodan aikana
pesäkkeiksi maahan kaivetut vanhentuneet Renault-panssarivaunut.
Myös neuvostoliittolaiset käyttivät linnoitteissaan maahan
kaivettuja vanhentuneita panssarivaunuja, mutta toisin kuin
suomalaisilla, ne eivät muodostaneet varsinaista linnoitusketjua.
Teräspesäkkeet
muodostuvat ylijäämäpanssarivaunujen, yleensä BT- tai
T-26-vaunujen, torneista ja sen alla olevasta rungon osasta. Näiden
vaunutyyppien panssarointi ei enää vuonna 1944 tarjonnut suojaa
vihollisen aseistukselta, joten teräspesäkkeet sijoitettiin
betonisten kantalinnoitteiden suojaan. Pesäkkeet sijoitettiin
suojattuun sivustatuliasemaan ja sen tulialueena olivat panssari- ja
piikkilankaesteet. Sota-arkistossa nykyään säilytettävissä
linnoituskartoissa teräspesäkkeet esiintyvät tykkiä
tarkoittavalla taktisella merkillä ja hyökkäysvaunutornia tai
-tykkiä tarkoittavalla lyhenteellä HVT.
BT-vaunuja jäi
sotasaaliiksi runsaasti talvisodassa, mutta traktorikaluston puutteen
vuoksi niitä ei saatu evakuoitua korjattaviksi omaan
panssarivaunukäyttöön. Partiot noutivat niistä 45 mm:n tykit,
joilla korvattiin Vickers-vaunujen 37 mm:n vanhat
panssarivaunukanuunat, jotka oli todettu heikkotehoisiksi Honkaniemen
panssaritaistelussa. Täten Vickersien 37 mm:n tykit jäivät
toistaiseksi käyttämättömiksi.
Jatkosodan
hyökkäysvaiheessa suomalaiset saivat runsaasti lisää
sotasaalisvaunuja. Täysin tuhoutuneet vaunut käytettiin
mahdollisuuksien mukaan varaosiksi ja romutettiin. T-26-vaunut
käytettiin Panssariprikaatin varustamiseen, ja niiden pikakivääri-
ja liekinheitinversiot muutettiin tykkivaunuiksi. BT-vaunuista 18 kpl
muutettiin BT42-rynnäkkötykeiksi. Lisäksi 20 BT-vaunua varattiin
kuljetuspanssarivaunujen rakentamista varten. Pääosa lopuista
sotasaalisvaunuista hyödynnettiin teräspesäkkeissä.
BT-2-vaunujen
torneihin tehtiin panssariteräksinen uloke tykkiasennusta varten.
Niihin asennettiin omista Vickers-vaunuista poistetut 37 mm:n tykit,
mutta ei kuitenkaan Vickersien konekiväärejä.
BT-5:n torneja
käytettiin teräspesäkkeisiin sellaisinaan. Niiden 45-milliset
tykit olivat mallia PsvK/32, PsvK/34 tai PsvK/38.
BT-7 m/35-vaunujen
tornit käytettiin myös sellaisinaan. Yksittäisessä tapauksessa
teräspesäkkeeseen asennettiin myös BT-7 m/37:n torni.
Teräspesäkkeitä
oli pääaseen mukaan kolmea eri tyyppiä:
- Teräspesäke 45
- Teräspesäke 37
- Pk-torni.
Teräspesäke 45:n
pääase oli BT- tai T-26-vaunun 45 mm:n tykki. Tykissä käytettiin
vain sirpalekranaatteja, koska 45 mm:n panssarikranaatit oli varattu
panssarivaunukanuunoissa ja panssarintorjuntatykeissä käytettäviksi.
Tehokas ampumaetäisyys oli 600-800 m ja tulinopeus 10 laukausta
minuutissa. Torni suunnattiin käsin, koska ylijäämävaunujen
sopivat suuntauskoneistot tarvittiin mm. sotasaalisvaunujen
korjaamiseen käyttökuntoisiksi.
Teräspesäke 37:n
pääase oli 37 mm:n tykki. Ampumatarvikkeena voitiin käyttää
sirpalekranaatteja tai panssariammuksia. Ampumaetäisyys oli noin 1
000 m. Torni suunnattiin koneellisesti. Ilmeisesti käytettävissä
olleiden panssariammusten vuoksi 37:n mm:n tornit suunniteltiin
käytettäväksi vesistöille ampuviin tuliasemiin.
Pikakivääripesäkkeinä
käytettiin ainakin T-37- ja T-38-vaunujen torneja (kuvassa jälkimmäinen), mahdollisesti
myös T-28:n pikakivääritorneja. Tornit eivät olleet pyöriviä,
Aseistuksena oli 7,62 PsvPk DT suunnattavassa pallokalotissa.
Puolustusministeriön
taisteluvälineosasto tarjosi Päämajan linnoitusosastolle jo
syyskuussa 1942 ylijäämäpanssarivaunujen torneja käytettäväksi
linnoitustöissä. Tämä ei kuitenkaan johtanut toimenpiteisiin.
Kesäkuussa 1943 ministeriön taisteluvälineosasto teki selvityksen
sotasaalisvaunujen kunnosta ja sen pohjalta esityksen
jatkokäsittelystä. Tämäkään ei johtanut käytännön toimiin,
koska ajalliset korjaamoresurssit haluttiin käyttää ensisijaisesti
panssarivaunujen korjaamiseen ja taistelukunnossa pitämiseen eikä
linnoitteiden pesäkkeiden rakentamiseen.
Neuvostoliiton
suurhyökkäyksen alettua kesällä 1944 Päämajan linnoitusosasto
viimein pyysi romutettavien vaunujen torneja Salpa-linjan
linnoitteisiin. Aluksi 45 mm:n tykkitorneja oli määrä luovuttaa
linnoitusosastolle 45 kpl ja pikakivääritorneja 50 kpl. Myöhemmin
linnoitusosasto pyysi lisää torneja niistä T-26-panssarivaunuista,
joita oli suunniteltu muutettaviksi vetovaunuiksi. Vaunujen muutostyö
ei kuitenkaan toteutunut.
Linnoitustyöt
päättyivät rintamatilanteen vakiinnuttua elokuussa 1944. Syyskuun
alkuun mennessä kaikkia torneja ei oltu vielä ehditty asentaa
paikalleen.
Teräspesäkkeiden
aseistus evakuoitiin pois vuoden 1945 alussa, mutta tykkitornit
jäivät pääosin paikoilleen. Pikakivääritornit poistettiin kahta
lukuunottamatta kokonaan. Maastossa on edelleen myös asentamatta
jääneitä tykkitorneja. Sotahistoriallisia kenttätutkimuksia
linnoitteissa on tehty vuodesta 1986 alkaen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti