Kangxi Ceremony |
Kiinan
keisariajan ehkä kukoistavin dynastia, Ming, kaatui meikäläisen
ajanlaskun mukaan 1600-luvun alkupuolella. Dynastian alkuajoista
1300-luvulta alkaen valtakunnan väestö oli kasvanut 65 miljoonasta
yli 200 miljoonaan. Maata ei riittänyt kaikille viljeltäväksi, ja
irtolaisväestöongelma synnytti kansannnousuja ja kapinoita.
Dynastian viimeiseksi jäänyt keisari Chongzhen (vallassa vuosina
1627-1644) oli heikko hallitsija, ja todellista valtaa käyttivät
hovimiehet. Samaan aikaan Ming-kaudella ties miten monenteen kertaan
uudelleen rakennetun pitkän muurin - siitä lisää myöhemmin -
pohjoispuolella hurjat mongolit olivat joutuneet taipumaan vielä
hurjemman kansan, mantšujen, edessä.
Ming-dynastia
romahti sekä sisältä että ulkoa päin tulleisiin uhkiin. Tarinan
mukaan keisari Chongzhen hirttäytyi Beijingin Kielletyn kaupungin
pohjoispuolisella Hiilikukkulalla, kun Li Zichengin johtama
kapinallisarmeija ahdisti pääkaupunkia. Lopullinen niitti oli, kun
keisarillisen armeijan pohjoisen rintaman komentaja Wu Sangui
kyllästyi sisäiseen sekasortoon ja liittoutui mantšujen
kanssa. Hän avasi Shansain solan portit mantšujen marssia
suoraan pääkaupunkiin. Kenraali Wun armeija yhdessä mantšujen
kanssa voitti Lin kapinallisarmeijan, ja valtakunnan uudeksi
hallitsijaksi nousi mantšujen johtaja Shunzi. Hänen myötään
Kiina siirtyi viimeiseksi jääneen keisarillisen dynastian Qingin
aikaan.
Shunzi
hallitsi vuodesta 1644 vuoteen 1661. Hänen kuoltuaan seuraajaki tuli
vasta seitsenvuotias poika Xuanye, joka otti hallitsijanimekseen
Kangxi. Kiinalaisten omaan historiankirjoitukseen Kangxi on jäänyt
yhtenä maan suurimmista hallitsijoista. Vaikka hänen
hallitusaikanaan ei seilailtu merillä tai tehty löytöretkiä
Afrikkaan, kuten Ming-dynastian kultakaudella, Kangxin aikana
valtakunta saavutti käytännössä toistaiseksi laajimmat
mittasuhteensa. Hänen valtakaudellaan Kiinaan liitettiin alueita
niin mongoleilta, venäläisiltä kuin vietnamilaisilta. Kangxi halusi rakentaa valtakuntansa hallinnon edellisen dynastian hyvien perinteiden pohjalle eli sangen kiinalaiseksi. Hän ja mantšut ylipäätään
suosivat kulttuuria, nimenomaan kiinalaista kulttuuria. Kerrotaan, että Kangxi aloitti jokaisen työpäivänsä kuuntelemalla luennon Konfuzin ajatuksista. Hänen hallituskaudellaan laadittiin ensimmäinen kiinan kielen suursanakirja. Ja viimeisimpänä mutta ei suinkaan vähäisimpänä Kangxin kaudella sai syntynsä kiinalaisten klassisten tekstien kokoelma Guwen guanzhi, josta olen kirjoittanut pätkän aiemmin. Kuvassa on Kangxi ikuistettuna kesäpalatsinsa erään rakennuksen seinällä.
Sotaisan
puolipaimentolaiskansan jälkeläisenä Kangxi ymmärsi pitää välit
kunnossa mahdollisiin tuleviin vihollisiin. Jos jopa mongolit nyt
kuuntelivatkin mantšuja, saattoi olla vain ajan kysymys,
milloin nousee vielä voittoisampi kansa. Varsinkin pohjoisille
naapureille Kangxi tarjosi mieluummin rauhaa, hyvää ruokaa ja
iloisia pitoja kuin miekkaa.
Keisari
itse tunsi Konfuzin esi-isiä kunnioittavien oppien ohella
luultavasti buddhalaisuuden itselleen läheisimmäksi uskonnoksi,
mutta valtio suhtautui suvaitsevaisesti myös muihin uskontokuntiin.
Euroopasta saapuneet roomalaiskatoliset jesuiitat saivat keisarin
hovissa merkittäviä asemia astronomisen ja ylipäätään
luonnontieteellisen osaamisensa ansiosta. Protestanttisessa
historiankirjoituksessa huonon jälkimaineen saaneet jesuiitat
tulivat hyvin toimeen kiinalaisten kanssa, mutta dominikaanit ja
lopulta heidän vaikutuksestaan paavi Klemens XI päätyivät
suvaitsemattomalle kannalle kiinalaisten uskonrauhaa kohtaan.
Vastineeksi Kangxi poisti kristinuskon virallisen aseman
valtakunnastaan.
Kangxi
eli ajan mittapuun mukaan vanhaksi ja ehti hallita 61 vuotta, vuoteen
1722 saakka. Liian pitkä hallituskausi oli kansalle vahingoksi,
sillä dementiaan sairastuttuaan keisarista tuli vainoharhainen.
Samaan aikaan, kun hän mielivaltaisesti surmautti kuvittelemiaan
sisäisiä vihollisia, valtion kassa hupeni kasvaneen korruption
myötä.
Aikanaan
valtaan noussut Kangxin pojanpoika, Qing-dynastian suurimman
kukoistuksen vuosina hallinnut keisari Qianlong ei toistanut tässä
suhteessa isoisänsä virheitä. Hän luopui vapaaehtoisesti vallasta
hallittuaan 60 vuotta. Syyksi hän ilmoitti kunnioituksen isoisäänsä
kohtaan: hän ei haluaisi hallita pidempään kuin tämä. Qianlongin
ele oli kaunis ja takasi hänelle valtaisan kansansuosion. Mutta
Qianlong onnistui tekemään hallituskaudellaan jotakin ehkä vielä
pahempaa kuin vanhuudensairas isoisä aikanaan: suistamaan
Qing-dynastian ja koko Kiinan perikadon alkuun. Omahyväisessä
hybriksessään hän sulki maan satamat ulkomaankaupalta Kantonia
lukuunottamatta, mistä alkoi Kiinan kansantalouden taantuma yhä
kansainvälistyvässä maailmantaloudessa. Voidaan aiheellisesti
kysyä, oliko 1800-luvulla alkanut ja toisen maailmansodan jälkeisiin
vuosiin kestänyt Kiinan alennuskausi suoraa seurausta Qianlongin
eristäytymispolitiikasta.
Takaisin
Kangxiin. Hebein maakunnassa, varsinkin Chengden seudulla, Kangxi on
tätä nykyä lähes myöhäisempään seuraajaansa Mao
Zedongiin verrattava kansallinen ikoni. Hän kun rakennutti Chengdeen
kesäpalatsin, josta käsin hallitsi suunnatonta valtakuntaansa
kuumana vuodenaikana.
Kangxin
perintöä kunnioitetaan Chengden esikaupunkialueen
"kulttuuripuistossa" järjestettävällä suurimuotoisella
ulkoilmanäytöksellä. Keisarin elämäntarinaa kuvataan vajaan
kahden tunnin mittaisella satojen näyttelijöiden esittämällä
musiikkiin, tanssillisiin elementteihin ja toiminnallisiin
kohtauksiin perustuvalla kavalkadilla, jota tehostaa sanalla sanoen
käsittämättömän vaikuttava esitystekniikka. Molemmat nähneenä
uskallan sanoa, että tehosteistaan tunnettu elektronimuusikko J.-M.
Jarren valoshow on aika pientä taskulampuntuiketta verrattuna
"Kangxi Ceremonyyn", jossa vuorten rinteisiin rakennetaan
milloin ratsumiesarmeijoita, milloin kokonaisia kaupunkeja pelkän
AV-tekniikan voimin (esityksen nimen englanninnos on suunnilleen yhtä
käsittämätön kuin esitys itse). Ja lisäksi tulevat
esityskentällä ratsastavat tai jalkaisin liikkuvat joukot. Kaikkein
oudoimmalta tuntui se, että väkirikkaaksi sanotussa maassa moista
esitystä seuraamaan saapui vähemmän väkeä kuin keskimääräiseen
Valkeakosken Hakan peliin - selvästi vähemmän kuin esityksessä
oli näyttelijöitä. Selityskin löytyi: "Kangxi Ceremonya"
esitetään joka ikinen kesäilta ja on esitetty jo toista vuotta.
Lisäksi pääsylipun hinta, lähes 40 euroa meikäläisessä
valuutassa, on kiinalaisittain sangen korkea varsinkin ottaen
huomioon, että ei olla Beijingin tai Shanghain kaltaisessa
metropolissa. Kovaa pääsylipun hintaa selittänee se, että esitys
on toteutettu yksityisen rahoituksen turvin, ei valtiollisena
projektina.
"Kangxi
Ceremonya" on vaikea kuvailla sanoin. Jos siellä päin Kiinaa
liikkuu ja tilaisuus esityksen näkemiseen tarjoutuu, kannattaa mennä
katsomaan. Vaikka ei ymmärrä kiinan kieltä ja vaikka tietämys
historiallisista yksityiskohdista on puutteellinen, tarjotaan
silmille ja korville sulateltavaa pitkäksi aikaa.
1 kommentti:
http://koti.phnet.fi/petripaavola/jesuiitat.html
Tsekkaas toi.
Lähetä kommentti