Vielä Kiinasta |
Kotona on oltu jo viikko, mutta
sallittakoon vielä pari yksityiskohtaa Kiinasta.
Ensiksi väen vähyys. Kiina on
maailman väkirikkain maa lähes 1,4 miljardilla asukkaallaan, mutta
hyvin väenpaljous tasoittuu suurelle pinta-alalle. Ruuhkaa nähtiin
kahdessa paikassa: pääkaupungin metrossa ja Mao Zedongin
mausoleumin edessä. Metroon mentiin, Maon kalmoa katsomaan ei.
Maaseudulla ei ruuhkia näkynyt. Simatain kylänraitti tavallisena
torstai-iltapäivänä on kuin oltaisiin kotipuolessa. Mieleen
tulivat Renko ja Kylmäkoski - suunnilleen saman matkan päässä
pääkaupungista nekin.
Toiseksi liikenne. Joskus Kiinassa on
ollut paljon polkupyöriä. Nykypäivän itäkiinalainen kulkee
mieluummin moottorin voimalla. Sieltähän Kymcot sun muut suositut
kaksipyöräiset menopelit meillekin tulevat. Liikenne on
länsimaiselle turistille oikeastaan ainoa vaarallinen asia. Oudoin
liikennesääntö kun on se, että punaisten valojen takaa saa
kääntyä oikealle. Näin ollen vihreä jalankulkuvalokaan ei takaa
kävelijälle esteetöntä kulkureittiä.
Kiinalaisen ajoneuvon tärkein varuste
on äänitorvi ainakin, mitä käyttötiheyteen tulee.
Liikennekulttuuri menee seuraavasti: herra Yang pysähtyy
Volkswagenillaan liikennevaloihin. Hänen takaansa pujottelevat neiti
Li ja herra Cheng mopoillaan edelle. Koska äänimerkki kuuluu antaa
aina ohitettaessa hitaampi ajoneuvo, joutuu herra Yang tööttäämään
niin neiti Lin kuin herra Chengin kohdalla. Seuraavassa risteyksessä
rouva Wu kääntyy oikealta joukon kärkeen Toyotallaan. Jälleen
neiti Li ja herra Cheng kisuttavat Kymcoillaan jonon eteen, ja
mopojoukkoon liittyy vielä rouva Zhu. Matkan edetessä on kolmelle
mopolle jo kaksi tööttääjää. Tämä kertautuu 1,4-miljardisen
kansan keskuudessa tiheään, joten äänitorvi soi. Paitsi
ohitustilanteissa, äänitorvea käytetään hitaamman ajoneuvon
osuessa ääreishavaintokenttään ja muutenkin, kun siltä tuntuu.
Sen sijaan ajovalot ovat melko
tarpeeton varuste. Niitä pidetään päällä vain sysipimeällä,
jos pidetään. Ja silloin mielellään ajetaan pitkät päällä
niin kaupungissa kuin tunnelissa. Ja mopoilijoilta, kevarien
kuljettajilta tai yleensäkään kaksi- tai kolmipyöräisten
ajajilta ei edellytetä kypärän käyttämistä.
Autokanta on Itä-Kiinassa koko lailla
samanlaista kuin Suomessa. Volkswagenin - pois lukien Skoda - ja
Toyotan tuotteet ovat valtamerkkejä. Fordejakin näkee, Nissaneita myös. Julkisen sektorin johtajilla Audi A6 on kuulemma
suosiossa. Sen takia rikkaimmatkin liikemiehet hankkivat talliinsa
yhden A6:n, jotta neuvotteluissa päättäjien kanssa ei saateta
toista osapuolta kasvojen menetykseen. Monella länsimaisella
autonvalmistajalla on tehdas Kiinassa. Varakkaimpien ajoneuvot
erottaa keskiluokasta siitä, että niiden takana
mallimerkintätekstit ovat latinalaisiin kirjaimin. Kotimaisia
automerkkejä näkee enimmäkseen hyötyajoneuvoissa.
Samoja asioita eri näkökulmasta on luettavissa kullan blogissa.
Samoja asioita eri näkökulmasta on luettavissa kullan blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti