Juhannusjuna |
Reissusta riittää vielä
tarinoitavaa, mutta eihän me Kiinasta sentään Jussina puhuta.
Puhutaan vaikka siitä, kun kahden perinteikkään valtionlaitoksen,
VR:n ja YLEn, mainio markkinointitemppu Juhannusjuna,
pikajuna P265 puhalsi rautatielaitoksen juhlavuotena maan kolmanneksi
vanhimman, valtion rataverkon toiseksi vanhimman, risteysaseman ohi.
Ilkka ja Jani olivat tulleet
veturitallille jo aamuvuoroon ja työntäneet ulos museon parhaiten
Suomen lipun päivään sopivan näyttelyesineen. Dm7-kiskoauto,
"Lättähattu" siniristilipun alla pääsi
koristamaan iltaa. Kaupunki oli tänä vuonna päättänyt järjestää
juhannusjuhlan järvenrannan sijasta poikkeuksellisesti
radanvarressa, jotta juhannusjunalle riittäisi vilkuttelijoita. Idea
oli ihan hyvä, mutta tapahtuman pääsymaksullisuus ei.
Vuosikymmenet on juhannusjuhla ollut maksuton kansanjuhla, eivätkä
yhden tapahtuman pääsymaksutulot kata sitä pahaa mieltä, minkä
maksullisuus kuntalaisille toi. Jos en olisi sonnustautunut
Museoveturiseura-paitaan ja tullut paikalle iltavuoroon ikään kuin
töihin, olisin itsekin boikotoinut tapahtumaa, kuten monet muutkin
tekivät. Muistelen ilmaisissa rantajuhlissa olleen satoja
juhannuksenjuhlijoita, radanvarsijuhlaan saapui viitisenkymmentä.
Veturimuseon Dm7 nro 4216 palveli
aikanaan monien juhannusjuhlajunien kuljetusvälineenä, kun
juhlakansaa kyyditettiin rautatieasemalta satamaan. Moottoritie
katkaisi radan, ja kiskoautokin on ollut kylmänä kai jo
toistakymmentä vuotta. Ilkan kanssa totesimme, että jotakin puuttuu
ja hyppäsimme autoon, hakemaan vesurin ja satamaradan varteen.
Pitäähän juhannusjunassa, paikallaan seisovassakin, sentään
koivunoksia olla. Raivattiin metsittynyttä rataa muutaman hoikan
koivupuun verran ja laitettiin koristeet kiskoauton päätyihin
samaan tapaan kuin vanhoina hyvinä aikoina konsanaan.
Juhlaohjelmassa oli musiikkia eri
ikäisille, ja lyhyet juhannustanssitkin pyöriteltiin. Ensi kertaa
veturitallilla kai. Illan huipentuma oli kiistämättä hieno: Masha
Salanginan ja Osku Leinosen butoh-tanssiesitys "Tuli
sisällämme, varjot tanssivat". Moista
taituruutta ei ole kääntölavalla nähty, ei ainakaan sen jälkeen,
kun vek.
Kähönen siirsi Ukko-Pekkaansa tarkalleen vaaditut viisi
senttiä.
Valkeakosken tavarajuna tuli sopivasti
ennen juhannusjunaa, ja aikataulu tiesi sen lähtevän vasta P265:n
perään. Normaalipäivänä roikka olisi jäänyt paikoilleen, mutta
nyt taisi olla ohjeistus siirtää junaa sen verran ratapihan
pohjoispäätä kohti, että veturitallilta näkee ratapihalle.
Juhannusjuna tuli, vihelsi tullessaan
ja ajoi ohi. Työnnettiin kiskoauto takaisin talliin Konstan
toimiessa jarrumiehenä. Sauna ja vihta odottivat tallille
loppuillaksi jääneitä. Juhannusjunan matkaa seurataan radiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti