torstaina, lokakuuta 28, 2010


Valokuvatorstain mahdoton paikka


Edvard Munchin kerrotaan sanoneen, että valokuva ei kilpaile maalauksen kanssa, koska se ei voi kuvata taivasta eikä helvettiä.

Ei huono ajatus, joskin valokuvan käyttötarkoitus jo varhain ulottui symbolistien halveksiman maisemamaalauksen ulkopuolelle. Ehkä Munch halusi sanoa valokuvaajille saman, mitä ammatikseen kirjoittavat ainakin vielä viime vuosikymmenellä tolkuttivat blogisteille: "Ette vain osaa."

Yhtä kaikki, nykyään osaamatonkin voi kuvitella olevansa vaikkapa Gustave Dorén halpaversio:



Noin 700 vuotta sitten Dante Alighieri kirjoitti Vergilius mielessään: "Mä hälle: 'Kautta Jumalan sen, jota et tuntenut, sua Runoniekka pyydän: pahaa ja pahempaa mun välttääkseni, mun että johdat paikkaan, josta puhuit, ja näytät mulle pyhän Pietarin portin ja kurjat, joiden kärsinnästä kerrot.' Hän lähti, hän jäljessänsä minä."

Samaisissa luolastoissa lausua, mut syvemmällä siellä, mä saatoin, mielessäni jos ääneen tohtinut en: "Esko, soikoon lempo, kaasujalkaa hellemmälti käytä!"

Muutama kesä sitten monessa kohden maanalaiseen toimintaan suuntautunut Museoveturiseuran retki tehtiin läntiselle Uudellemaalle.

Ei kommentteja: