Lähtöjä |
Helsingin työreissu oli tänäkin torstaina lyhyt, mutta arkistokäynneille ei ollut nyt sijaa. Aamupäivä meni omalla työmaalla. Tulin takaisin Toijalaan ja hyppäsin IC-junaan säästäen kokonaista 50 senttiä ja saaden huomattavasti miellyttävämmän kyydin linja-autopikavuoroon verrattuna (säästö tosin perustuu yksinomaan siihen, että Valkeakoski-Toijala-väliä kuljin juuri ladatulla 30 päivän seutulipulla).
Helsingissä oli sen verran ylimääräistä aikaa, että poikkesin vanhalla suojeluskuntatalolla ostamassa mustan baretin. Aikanaan armeijasta saamani hukkasin viime keväänä jonnekin. Minulla on tolkuttoman kokoinen kuuppa, mutta onneksi hyllystä löytyi isointa kokoa oleva päähine. Kyseinen päähine olisi tehtävänmukainen, joskaan ei näillä keleillä välttämättä kovin mukava, virkalakki ensi viikonlopun toiminnoissa, ja miksikäs ei sellaista käyttäisi, kun aikanaan on oikein virallisen luvan saanut. Ilkka on toiminut viime viikkoina rautatieplutoonan yhteysupseerina Panssarikillan esikunnassa. Konsultaatioissa oli päädytty tulokseen, jonka mukaan Panssarikilta Museoveturiseuran avustamana tai yhdessä sen kanssa toteuttaa tapahtumaviikonlopun Panssarimuseolla.
Kotikylään palattua jäin veturitallille, jonne väkeä alkoi vähitellen kokoontua illan ohjelmanumeroa seuraamaan. Lännen Tehtaat Oy:n käyttämä ja aikanaan Veturimuseoon lahjoittama Valmet-Saalastin DV100-dieselveturi oli lähdössä uuteen kotiinsa Museorautatieyhdistys ry:n hoiviin. Kuljetusliike teki työnsä ihailtavalla ammattimaisuudella. Nosturilavettiauton pihaan ajamisesta noin vartin päästä veturi oli lavetilla nostoketjut irrotettuina. Eikä kuorman kiinnittämiseenkään kauaa mennyt.
Nyt pois siirretty veturi toimi parikymmentä vuotta sitten entisöidyn toisen DV100:n, Forcit Oy:n lahjoittaman yksilön, varaosalähteenä. Kahta samantyyppistä veturia on turha säilyttää museossa, jossa tilasta on sittemmin tullut pulaa. Saman tyyppisiä vetureita kapearaiteisina käyttävä veljesyhdistys ilmoitti olevansa tästäkin yksilöstä kiinnostunut, joten se lahjoitettiin sille. Näin saatiin talliin tilaa raiteentukemiskoneprojektille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti