torstaina, elokuuta 14, 2008


Valkeakosken radan juhlajuna 30.-31.8.


1.9.2008 tulee kuluneeksi 70 vuotta Toijala-Valkeakoski-radan avaamisesta liikenteelle. Rata rakennettiin turvaamaan Valkeakosken teollisuuden kuljetukset ympärivuotisesti. Ennen rautatietä ne hoidettiin vesitse, mikä talviaikaan oli ongelma. Tärkeitä satamia olivat Hämeenlinnan Sairio ja sen ohella Toijala satamaradan valmistuttua vuonna 1926. Ratayhteys tehtaille saakka koettiin kuitenkin tarpeelliseksi, ja rataa Toijalasta ryhdyttiin rakentamaan tammikuussa 1936. Kuten todettu, se valmistui kesän 1938 aikana.

Ensi vuosikymmeninä radalla ajettiin sekä tavara- että matkustajaliikennettä. Matkustajat siirrettiin kumipyörille syksyn 1956 vaihtuessa talveksi. Tavaraliikenne- tai oikeammin vaihtotyöliikenne, koko 18-kilometrinen rata kun on vuodesta 1994 alkaen luettu osaksi Toijalan ratapihaa - sen sijaan on tänäkin päivänä melko vilkasta.

Radan 70-vuotisjuhlien kunniaksi Haapamäen Museoveturiyhdistys ry ja Veturimuseo järjestävät juhlajunan viikonloppuna 30.-31.8.2008.



Juhlajuna ajetaan haapamäkeläiskalustolla, johon kuuluu viisi puukorista Ei-tyyppistä matkustajavaunua ja Tk3-sarjan halkopolttoinen höyryveturi nro 1136. Tampellan valmiste vuodelta 1947 edustaa Suomen rautatiehistorian runsaslukuisinta höyryveturisarjaa, jonka merkitys sota- ja jälleenrakennusaikana oli korvaamaton. Veturin täydellinen entisöinti valmistui Haapamäellä alkukesällä 2007.

Viikonlopun aikataulu on seuraava:


 

















Aikataulu lauantaina 30.8.2008:
PaikkaLähtö      Tulo
Toijala11:10
Metsäkansa11:5011:30
Valkeakoski12:3512:10
Metsäkansa12:55P
Toijala 13:15
   
Aikataulu sunnuntaina 31.8.2008:
PaikkaLähtöTulo
Toijala11:10 
Metsäkansa11:5011:30
Valkeakoski12:3512:10
Metsäkansa12:55P
Toijala 13:15
   
Toijala14:15 
Metsäkansa15:0014:35
Valkeakoski16:0015:20
Metsäkansa16:20P
Toijala 16:40

Meno-paluulippujen hinnat ovat:
aikuiset 20,00 euroa
lapset 10,00 euroa
perheet 45,00 euroa.

Matkalipputulot käytetään lyhentämättöminä museorautatiekaluston kunnostus- ja ylläpitotoimintaan.

Pakottavassa tilanteessa - esimerkiksi metsäpalovaroituksen ollessa voimassa tai teknillisten syiden muutoin vaatiessa - juhlajuna voidaan ajaa dieselkalustolla.

Juhlajunan esite ja aikataulu PDF-muodossa (379 kB).

(Edit: Tietääkö joku, miten Bloggerissa pitäisi muotoilla HTML-tageilla luotava taulukko, jotta edellisen kappaleen ja <table>-tagilla aloitetun taulukkomuotoilun väliin ei jäisi niin runsaasti tyhjää kuin edellä olevassa aikataulussa?)

Ei kommentteja: