Täysi koulupäivä |
En muista aiemmin jääneeni junasta Valimon seisakkeella. Huopalahdesta olen muutenkin jatkanut lähes aina Vantaankosken rataa. A-junassa kummeksuin hetken, miksi junan ei kuulutettu jatkavan Leppävaaraan, koska M-junien kuulutetaan jatkavan Vantaankoskelle. Lähiliikenteessäkin Rantarata katsottaneen päälinjaksi noilla kulmilla.
Suomen suurin lajissaan oli myös kiistämättä kaunis. Tuttu mies vuosien takaa esitteli avaria tietotekniikan opetustiloja. Päivän aiheena muutenkin ATK-asiaa. Luennoitsija manasi "varjo-IT:tä", tietoteknisesti sivistyneiden käyttäjien omaa työtään helpottamaan tekemiä ratkaisuja, jotka eivät ole organisaation tietohallintostrategian mukaisia. Olisin ollut mieluusti eri mieltä ja tuonut esimerkiksi vaikka viime viikolla kuullun ja tännekin kirjoittamani kännykän isoisän, Mobira Citymanin syntytarinan. Minulla oli kauluspaita ja suorat housut, joten päätin olla herättämättä pahennusta ja pidin suuni kiinni. Eikö silti ainakin kohtuullisen pienessä asiantuntijaorganisaatiossa tietohallinnon strategia voisi olla tyyppiä "Nörtti konffaa ja nörtti koodaa ja nörtti vastaa itse säätämisistänsä"?
Kurssipäivän olisi viihtynyt loppuun saakka, mutta Pendolinon piti antaa viedä Tampereelle hiukan kulahtaneempaan - joskin aivan tarkoituksenmukaiseen - opiskeluympäristöön. Avoimen yliopiston lukukauden viimeisessä tentissä oli yllättävän paljon osanottajia. En muista, että parina aikaisempana joulunalusaikana näin olisi ollut.
En ole tavannut käydä arvosanankorotustenttejä yrittämässä, mutta nyt kävin. Kunnallisoikeuden perusteiden jälkimmäisestä tentistä toukokuussa nimittäin tuli kirkas ykkönen. Perusopintokokonaisuuden opinto-oikeus kestää kaikkiaan kolme lukukautta, joten tänään oli viimeinen tilaisuus tenttiä mitään edellissyksynä aloitettuun "approon". En nytkään ollut lukenut niinkuin lakia pitäisi lukea, mutta keväällä lukemani Heurun "Kuntalaki käytännössä" -kirjan (2001) sijasta sain jokin aika sitten yliopiston kirjastosta lainattua kuntalain "virallisen" kommentaarin, Harjulan ja Prättälän "Kuntalain" tämänvuotisen painoksen. Heurun teos on varmasti näistä kahdesta tieteellisempi, mutta Harjulan ja Prättälän kirja helppolukuisempi ja käytännönläheisempi. Pidin sitä näistä vaihtoehdoista helppolukuisempana. Toiseen tentittävään aineistoon, "Kuntademokratian vihreään kirjaan" (PDF-tiedosto, 656 kB), tuli nytkin paneuduttua kovin huonosti, samoin luentomuistiinpanoihin.
Jokseenkin yllätys oli, että tenttikysymykset olivat - jos suinkin oikein muistan - samat kuin toukokuussa (kysymyksenasettelut olivat monisanaisia ja kysymyspaperi piti palauttaa, joten tässä muistinvaraisesti tiivistelmät):
- Kuntalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien ongelmat ja kehittämiskohteet
- Kunnan tilintarkastajien pätevyysvaatimukset, kelpoisuudet ja tehtävät sekä yleispiirteinen kuvaus kunnan tilintarkastusprosessista
- Toimielimen ja viranhaltijan otto-oikeus, sen tarkoitus ja soveltamisala.
Voi olla, että vaikka tenttiin lukeminen rajoittui eiliseen päivään ja tämän päivän Tl-Psl-Tpe-junamatkoihin, sain silti hiukan enemmän paperille kuin keväällä. Ei se ole tae aikeideni onnistumisesta. Mutta tulipahan simuloitua hetki ahkeraa opiskelijaa.
Pasilan seutuville mennessäni olen tavannut ottaa digikameran mukaan. Vielä olisi mahdollisuuksia saada oikeassa työssä olevia Dv16-vetureita muistikortille. Yksi tuollainen 1950-luvun elävä joskin kauhtunut muisto - sarjan veturit on rakennettu vuonna 1962, mutta ne ovat 1950-luvulla suunniteltujen ja rakennettujen Dv11/Vr11-veturien suoria johdannaisia - olisi ollut kuvauksellisessa paikassa Ilmalan ratasillan kupeessa, mutta liikkuvan taajamajunan ikkunan läpi olisi ollut turha yrittää kuvata. Olen kuullut tai lukenut Dv16:n poistoaikataulustakin jotain, mutta ei tule mieleen, mitä. Onko rautatiehenkisillä lukijoilla tietoa asiasta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti