torstaina, joulukuuta 06, 2007


Junamatkustushavaintoja


Kurssipäivän anti oli monipuolinen, mutta parhaiten mieleen taisi jäädä lounaspöytäkeskustelussa esitetty teoria vasenkätisyyden perimmäisestä syystä. Vasenkätiset ovat kuulemma identtisten kaksosten toinen osapuoli. Näin ollen meillä, joilla ei identtistä kaksoissisarta tai -veljeä ole, olisi jossain alkion kehityksen alkuhämärissä kadonnut sellainen.

Tästäkö se johtuu, että joskus tuntuu kuin jotakin puuttuisi, vaikka oikeasti mitään ei puutu?

Oulun IC 55 oli sen verran täynnä, että Tikkurilasta ennen lähtöä lippuja ostaville myytiin vain seisomapaikkoja. Olen oppinut, että tuohon on syytä ostaa lippu viimeistään matkustuspäivän aamuna. Kajaanin IC 77:ään olivat kytkeneet "Siperiansuden" perään kahdeksannentoista vaunun, mutta jostain syystä Ouluun matkanneen "Marsun" perään ei oltu lisätty kolmattatoista. Kysyntää olisi varmasti ollut.

Myöhässä lähtenyttä junaa odotellessa muuan oman vaununsa sijaintia pohdiskeleva odottelija kysyi minulta, kumpaan suuntaan Oulun juna lähtee. Ihmekös tuo, laituriopasteet eivät välttämättä ole harvemmin matkustavalle selkeät kulkusuunnan osalta. "Tuonne suuntaan", sanoin osoittaen ratalinjaa pohjoiseen. Jatkokysymys kuitenkin oli erikoisempi: "Kummassa päässä veturi on?"

VR julkaisee web-sivuillaan junien kulun poikkeamista. Tämä on asiallista palvelua. Tosin siellä taidetaan rauhoitella matkustavaisia kertomalla hiukan kaunisteltua informaatiota. IC 55:n myöhässä lähdön syyksi kerrottiin tekninen vika, mutta Pasilan ja Tikkurilan myöhästyneen lähdön syyksi kuitenkin vain matkustajien odotus - mikä sekin noilla matkustajamäärillä oli totta, mutta ilmeisesti vain osatotuus. Tekninen vika taisi vaivata Helsingistä lähdettyäkin. Junan suurin kulkunopeus linjalla nimittäin oli 140 km/h normaalin 160 km/h:n sijasta. Junahenkilökunta tiedotti alennetulla nopeudella ajamisesta Tikkurilan jälkeen - siitä heille kiitos - mutta ei enää Riihimäeltä tai Hämeenlinnasta nousseille.

Samaisilla sivuilla kerrotaan myös, että rautatievirasto on tästä päivästä alkaen kieltänyt matkustajajunien pysähtymisen Rovaniemi-Kemijärvi-linjalla Vikassa, Misissä ja Kuusivaarassa laiturirakenteiden puutteiden vuoksi. VR kääntää tappiota voitoksi veloittamalla euron korvaavia kuljetuksia koskevista puhelintiedusteluista.

(Edit: kirjoitettu 5.12.2007, mutta sattuneesta syystä julkaistu vasta 6.12.2007.)

Ei kommentteja: