Neljä vuodenaikaa |
Tänä
talvena, tai mikä talvi tämä muka on, olen päässyt kuulemaan
peruskoulun yläasteen aamunavausten vakiomusiikit viimeinkin
livenä.
Tammikuussa Edvard Griegin Peer Gynt ja viime perjantaina Antonio
Vivaldin Neljä vuodenaikaa.
Ennen
konserttia
haimme
paikat,
anteeksi jo-istujille, vapaalle riville kuulemaan kirjanjulkistusta.
Tilaisuus
oli hyvin tehty
digotomiselle maailmankuvalle.
Klassinen vastaan rock/pop. Mikä
on
klassista, mikä rockia/popia? Onko
rajana vuosiluku, ikäluokan
suosio, yhteiskunnan
tuen määrä?
Orkesteri
esitti illan
päänumeron
seisten, kuten säveltäjän aikakaudella oli
tapana.
Kapellimestaria ei ajan henkeen ollut, vaan konserttimestari Kim
Dennis toimi orkesterinjohtajana.
Kuusitoistavuotiaan
kesätyörahoillani tulin
ostaneeksi
stereosarjan, Philips-merkkisen. Siihen kuului kaiuttimet,
levysoitin, viritinvahvistin ja kasettisoitin. Ensimmäinen
hankkimani äänilevy oli Vivaldin Le
quattro stagioni.
En voi sanoa, että kuuntelin sen puhki, koska kellarin hyllyssä
levy on edelleen,
samoin kuin stereot rikkoutunutta kasettidekkiä lukuunottamatta.
Mutta tutuksi se tuli. Vaikka diggailin, italodiskon ja
elektronisen musiikin, ohella,
niiden aikojen sukkahousuheviä, eivät kitarasankarit
jaksaneet tehdä
vaikutusta. Kiitos
Vivaldin.
Perjantai-ilta
oli ensi kerta, kun kuulin neljä vuodenaikaa livenä.
Konserttimestari,
joka
tapaa esiintyä eleettömässä kansallispuvussaan, on melkoinen
viuluviikari. Tuskinpa Stradivariuksen pajan 1700-luvun tuotteita
jokaiselle
modernin
ajan pikkuvaltion tehdaskaupungin
soittoniekalle riittäisikään.
Jos
talvi on ollut sitten 1980-luvun lopun
ensimmäinen,
kun olen päässyt suksille alle 50 kilometrin verran, on se ollut
ensimmäinen myös ilman Museoveturiseuran vuosikokousta.
Simon
kanssa ajeltiin lauantaina
Hyvinkäälle
50-vuotisjuhliin.
Tilaisuus
pidettiin Valtteri-junarungossa. Syntymäpäiväkakku
herätti ensin huvitusta
ja sitten hämmennystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti