Ajatuksien herättelyä |
Puolisoni
viettää pari päivää seurakunnan retriitissä. Yksinäisistä
koti-illoista en ole joutunut kärsimään, kun eilen oli
riskienhallinnan ja vakuuttamisen luennot ja tälle illalle oli
tarjolla useampikin
vaihtoehto. Valinta oli ampumaradan ja yliopistolla järjestetyn
kristillisaiheisen keskustelutilaisuuden välillä. Valitsin
jälkimmäisen.
Bongasin
Veritas-forumin
järjestämän tilaisuuden viime viikon Kotimaa-lehdestä ja
kiinnostuin. Keskustelijoina olivat professorit Antti Eskola ja Tapio
Puolimatka. Molemmat ovat tunnettuja "kirkon miehiä",
joten kiivaasta väittelytilaisuudesta ei ollut kyse.
Tilaisuuden
järjestäjä oli Tampereen seurakuntien oppilaitostyö. Ajattelin
että joutuisin luentosalin ovella heittämään peliin vähintään
avoimen yliopiston opiskelijastatukseni perustellakseni, miksi
keski-ikäinen äijän pitäisi päästä mukaan
kuuntelemaan.
Mutta paikalla oli monenikäistä väkeä opiskelijoista senioreihin.
Puolimatkan
mielestä tieteen ja kristinuskon välillä ei ole ristiriitaa, koska
hänen mukaansa länsimainen tiede pohjautuu kristinoppiin. Hienoilla
tieteenfilosofisilla ajatusrakennelmilla hän luultavasti valloitti
monen kuulijan sydämen. Minä en ole filosofi enkä tiedemies, joten
en yritä ottaa kantaa Puolimatkan teeseihin. Mutta historian
harrastajana ja rippikoulupohjalta
rohkenen olla yhtä mieltä oppihistoriallisesta näkökulmasta.
Joskus historian yleisesityksissä annetaan ymmärtää, että
1400-1500-lukujen renessanssin aikana alkoi länsimaisessa
kulttuurissa voimakas vastakkainasettelu uskonnon ja tieteen välillä.
Joskus
tämä myös
henkilöidään
Galileo Galileihin ja hänen seuraajiinsa. Jos asiaa tarkastellaan
historiatieteellisestä näkökulmasta, kyse ei ollut uskon ja
tieteen välisestä ristiriidasta, vaan kahden erilaisen tieteen
paradigman välisestä. Galilein aikana kirkko edusti aristotelista
päättelyyn ja logiikkaan pohjautuvaa tiedekäsitystä, jota
pidettiin silloin inhimillisen tietämyksen huippusaavutuksena.
Aristotelisella maailmankuvalla ei ole oikeastaan
mitään tekemistä kristinuskon kanssa, mutta kirkko halusi olla
aikansa huippuosaamiskeskittymä ja piti kiinni sen ajan tieteen
konsensuksesta. Galilei ja kumppanit eivät haastaneet kristinuskoa,
vaan antiikin aikaisen tieteen saavutukset.
Puolimatkan
perusteet sille, että tiede, sellaisena kuin sen ymmärrämme,
syntyi nimenomaan Euroopassa eikä esimerkiksi tuolloin paljon
enemmän resursseja hallinneessa Kiinassa, kuulostavat päteviltä.
(Toisaalta
jos laskeudutaan tieteen tikapuilta käytännön, kuten vaikkapa
erään Jeesuksen, tasolle rohkenen
arvella,
että taivaan portilla vinkataan monet Kǒngfūzǐn,
Lǎozǐn
tai Buddhan oppeja tunnollisesti toteuttaneet ohituskaistalta
sisään.).
Puolimatkan
avainsana on kristinusko siinä missä historioitsija Braudel näki
resurssien niukkuudesta johtuneen laajentumistarpeen Euroopan
senaikaisen johtoaseman perustaksi. Kleio hyväksynee molemmat
selitykset.
Eskola
puolestaan
kutsuu
omaa uskonkäsitystään torpparin uskoksi (hän
jaksaa aina sopivassa yhteydessä muistuttaa urjalalaisesta
syntyperästään ja siitä, että isovanhemmat olivat torppareita,
missä
voi nähdä - ilmeisen tarkoituksellisia - yhtymäkohtia
takavuosikymmenten kirjalliseen populaarikulttuuriin).
Hän haluaa erottaa tiedon ja tieteen maailman uskon maailmasta.
Eskola ei edes yritä perustella uskoa tieteenfilosofiasta käsin.
Torppari käyttää yksiä työkaluja yhdellä työmaalla ja toisia
toisella.
Aikanaan
opettajaopinnoissa
luin muutamia kasvatustieteilijä Puolimatkan kirjoja ja pidin
niistä. Mutta uskonkäsityksessä koen
sosiaalipsykologi
Eskolan
ajattelutavan
itselleni
läheisemmäksi.
Oikeastaan vain se, että Eskola keskustelee mielellään uskontoon
liittyvistä asioista ja minä taas en, erottaa näkemyksiämme.
En
ole koskaan ymmärtänyt, miksi esimerkiksi Raamattu ja Darwinin
"Lajien synty" eivät mahtuisi samaan kirjahyllyyn. Ainakin
meillä mahtuvat, eivätkä ole koskaan riidelleet. Paljon enemmän
mietittävää on siinä, miten Raamattu ja vaikkapa
Ilmatorjuntamiehen opas sopivat yhteen. Sitä kysymystä en ole
ratkaissut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti