Aye |
Parikymmentä
vuotta sitten niinsanottu maailmanmusiikki eli kansanmusiikkia ja
länsimaista popmusiikkia erilaisissa suhteissa yhdistelevä
tyylisuunta oli suosionsa huipulla. Yleisradiokin omisti sille
viikottaisen
ohjelman, Kauriin kääntöpiirin, jonka lakkauttaminen viime
vuosikymmenen lopulla oli minusta kotimaisen yleisradiolaitoksen
pahimpia kulttuurikömmähdyksiä. Pieni mutta kuuntelua yllättävän
hyvin kestävä otos tyylisuunnan levyjä tuli aikanaan hankittua
hyllyyn.
Beniniläis-,
oikeammin dahomeyläissyntyinen, sittemmin ranskalaistunut Angélique
Kidjo ratsasti maailmanmusiikin aallonharjalla 1990-luvulla ja on
edelleen musiikkigenren
suurimpia nimiä. Yksi suosiota selittävä syy voi liittyä
keskitien kulkijuuteen. Jos toisella laidalla Deep Forest -nimellä
soittavat ranskalaistoverukset Mouquet ja Sanchez muunsivat
samplereillaan ja syntetisaattoreillaan etnovaikutteet maanmiehensä
Jarren elektronisten äänivallien suuntaan ja toisessa päässä
malilainen Salif Keïta ei ole antanut paljon
pikkusormea enempää popvaikutteille, Angélique Kidjo tekee sangen
tyylipuhdasta maailmanmusiikkia, jossa eri suunnista otetut
vaikutteet limittyvät ja lomittuvat lopputuloksen
kuulostaessa afrikkalaiselta mutta länsimaisen korvaan helposti
sulavalla tavalla.
Keväisellä
Tampereella on ollut
kunnia
saada Angélique
Kidjo esiintymään
kahdesti. Ensimmäinen kerta oli 1990-luvun puolivälin maissa,
maailmanmusiikkiboomin ollessa Suomessa
kuumimmillaan. Jälkimmäinen oli toissapäivänä.
Tätä
tilaisuutta
ei
ollut varaa menettää. Kun vielä puolisoni innostui lähtemään
kaveriksi, oli
keskiviikon iltaohjelma maailmanmusiikkia Tampere-talossa.
Angélique
Kidjo
vaikuttaa lavalla musiikkinsa näköiseltä ja oloiselta artistilta,
sympaattiselta ja hyväntuuliselta. Viisikymmenvuotispäivät on
vietetty vuosia sitten, mutta laulajatar jaksaa pomppia kuin
antilooppi ja hauskuuttaa yleisöä jutuillaan.
Vakavampaakin
asiaa hänellä on liittyen
Afrikan ongelmiin, ennen muuta maanosan läpitunkevaan väkivallan ja
epätasa-arvon kulttuuriin, joka vaikuttaa perheyhteisöistä
kansainvälisiin suhteisiin. Angélique
Kidjon
mielestä yksi
tärkeimmistä ratkaisun
avaimista
on tyttöjen kouluttautumismahdollisuuksien parantaminen.
Pohjoismaisen,
verraten tasa-arvoisessa ja rauhallisessa yhteiskunnassa elämästä
nauttivan kuulijan on helppoa olla samaa mieltä.
Joistakin
artisteista sanotaan, että he ottavat yleisönsä. Angélique
Kidjosta
tekisi mieli käyttää samaa ilmaisua, mutta se ei oikeastaan sovi.
Keskiviikkona
hän kiersi yleisön joukossa Tampere-talon
suuren salin läpi "Mama Africaa" laulaen ja tervehtien
kädestä kaikkia, jotka kosketusetäisyydellä olivat. Konsertin
lopussa hän kutsui etupermannolta kaikki halukkaat esiintymislavalle
tanssimaan ja itse vähin äänin jätti lavan. Senegalilaisrumpali
rytmitti esiin hämäläisistä mitä villeimpiä
tanssisooloja: joku breikkasi, toinen esitteli napatanssitaitojaan ja
joku valitsi tyylikseen jotain,
mitä tamperelaiset elävän musiikin ystävät lienevät
harjoittaneet keikoilla hamasta Coitus Intin ajasta ja Eppujen
varhaisvuosista saakka.
Lopuksi
itse artisti taputettiin vielä esiin, ja illan lopuksi kuultiin
"Agolo", maailmanmusiikkihitti tasan 20 vuoden takaa. Ei
siihenkään ole pahemmin
aika
purrut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti