M.P.C. |
Kolminaisuudenpäivä
ajoittuu vuonna 1334 tehdyn päätöksen mukaan kirkollisessa
kalenterissa helluntain jälkeiselle sunnuntaille, joten tänä
vuonna sitä vietettiin jo toukokuun puolella.
Sääksmäen
seurakunnasta kertovat vanhimmat historialliset tiedot ovat mainittua
päätöstä muutamia vuosia myöhemmältä ajalta.
Kolminaisuudenpäivästä
on jo aikaa. Kolminaisuudenpäivän ilmestymisestä kalenteriin tai
Sääksmäen ilmestymisestä historiankirjoihin vielä vähän
enemmän.
Hämeessä
ei pidetä kiirettä. Sääksmäen kirkon kesämusiikkisarja
päättyi eilen komeasti, kun uskonpuhdistusmuusikko Michael
Praetoriuksen (1572-1621) kolminaisuudenpäivän vesper sai Suomen
kantaesityksensä niin ammattilaisista kuin harrastajistakin
koostuvan vanhan musiikin yhtyeen Donum Dein esittämänä. Puolisoni
ja hänen ystävättärensä kanssa kävimme kuuntelemassa
ehtoopalveluksen vanhan emäseurakunnan kirkossa.
M.P.C.
oli Praetoriuksen käyttämä nimimerkki. Se tulee yhtäältä hänen
nimestään ja synnyinpaikkakunnastaan - Michael Praetorius Creutzbergensis -
ja toisaalta tunnuslauseestaan mihi patria caelum - taivas
on isänmaani.
Uskonpuhdistajien
alkuperäisten ihanteiden tapaan Preatorius yhdisteli latinan- ja
kansankieltä siinä kuin gregoriaanista ja virsilaulua.
Kirkon
akustiikka on hieno, joskin ilman sähköistä vahvistusta suosii
voimakkaita ääniä. Viimeisenä biisinä esitetty "Von
Gott will ich nicht lassen" oli toteutettu harvinaisen
hienosti kolmelle eri suunnalle - kuoriin ja molempiin risteihin -
sijoittuneiden naisäänien laulamana. Toisessa ristissä istuneena
täytyy todeta, että vastakkaisessa olleen laulajan ääni ei
kuulunut kovin hyvin. (Toisaalta se aiheutti samantyyppisen - ehkä
tarkoituksellisen - efektin, kuin viime
syksynä Turussa kuullun aivan toisentyyppisen esityksen, Sergei
Prokofjevin "Luutnantti Kižen", takahuoneesta soitettu
kornetti.) Se kuulosti hyvältä: kuin kutsu ja vastaus. Talon
kauniimmalta asukkaalta kuulin ammattitermin: terassidynamiikka.
Lutherin
kuuluisan virren "Ein feste Burg ist unser Gott" sovitus
oli sangen juureva. Fiilispohjalta kuvaisin asiaa niin, että ensin
ajatellaan "Jumala ompi linnaamme" veisattavan
negro spiritualin tapaan. Kun siitä mennään askel elävämpään
suuntaan, tullaan lähelle Praetoriuksen sovitusta.
Eikä
tule mieleen, että livenä kuulemieni Bachin passioiden evankelista
olisi resitoinut evankeliumia yhtä kauniisti kuin L. Solin.
Ensimmäistä
virantoimistuspäiväänsä Sääksmäen seurakunnan kirkkoherrana
tehnyt tohtori M. Antola teki seurakuntalaisten keskuuteen mielestäni
sangen tyylikkään sisääntulon laulamalla yllätysisäntänä
mukana yhtyeessä. Hän taitaa vanhojen ja vielä vanhempien
kirkkosävelmien tyylin, joten voinee uskoa, että emeritusrovasti K.
Kauhasen hienoille pääsiäisen ajan kirkonmenoille Sääksmäellä
on luvassa jatkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti