Tänä
kesänä olen melkein onnistunut täyttämään
ikitavoitteeni työmatkasta polkupyörällä edes kerran viikossa.
Matka ei ole pitkä, reilu 19 kilometriä suuntaansa, mutta
aurinkoisinakin kesäaamuina on helppo kokea tuuli liian kovaksi tai
lämpötila liian alhaiseksi ja päätyä kävelemään
linja-autopysäkille.
Tänään,
kesälomaa edeltävänä päivänä, sain taas noustuksi pyörän
selkään. Aamu oli viileä Konhon sillalle saakka. Sitten
työskentelevän elimistön lämpö alkoi voittaa ajoviiman.
Suihkussa kävin ammattikoulun liikuntatalolla. Kelpaahan noissa
vuosi sitten saneeratuissa tiloissa suihkutella, ainoana koko
rakennuksessa. Kokonaan tyhjä ei koulu ole sydänkesälläkään.
Auto-osastolla tehdään isohkoa remonttia, ja hallintosiivessä on
aina joku paikalla.
Kotimatkalla
minulla on paha tapa pilata ääreishavaintokenttää MP3-soittimen
kuulokkeilla. Hyödynnän edelleen moista museoesinettä, joka
älypuhelimien aikakaudella lienee yhtä trendikäs kuin
C-kasettikorvalappustereot tai kannettava CD-soitin. Mutta
käytettävyys Creativen lähes vuosikymmenen ikäisessä
soittimessa on mielestäni parempi kuin puhelimessa. Yhtäältä älypuhelin on
kokonsa puolesta lähempänä kömpelöitä C-kasetti- ja
CD-soittimia. Toisaalta älypuhelimesta pitkälti puuttuu mekaaninen
käyttöliittymä eli mahdollisuus käsikopelolta vaikkapa vaihtaa
seuraavaan kappaleeseen.
Mielimusiikkiani
kysyttäessä vastaan yleensä epämääräisesti viittaamalla
kaikkiruokaisuuteen. En juuri fanita. Jos asiaa enemmälti tiukataan,
niin sitten klassinen, eritoten barokki ja sitä vanhempi
länsimainen, jossain määrin myös melodisempi elektroninen.
Työhuoneeni radio on viritetty YLE:n ykköskanavalle hyvän
klassisen tarjonnan vuoksi. Mutta pyöräillessä pitää olla
jotakin aivan muuta. Minulle ei tässä kohden oikein kolahda monen
ikätoverini suosima hard- tai vieläkin raskaampi rock. Sen sijaan
Italo-diskon 80-luvun loppuvuosina suosittu high-energy-tyylisuunta
sopii mainiosti (klassisen musiikin ystävän naamio kai rapisee
viimeistään, jos myöntää tuntevansa kevyen musiikin piirissäkin
yleisesti halveksitun tyylin alalajeja). Uudemmasta materiaalista
vuosituhannen vaihteen suomalaisikoni Darude on myös mainio. Mutta yksi teos on
ylitse muiden - tosin monikultturillisemmista kuin yksin
musiikillisista syistä - Leevi and the Leavingsin "Tuhannen
markan seteli".
Alunperin
olin aikeissa kirjoittaa jotakin viimeisimmän
kirkostaeroamisinnostuksen tiimoilta. Jätin sitten sanomatta.
Toisella kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti