Valokuvatorstain kolmetoista |
Valokuvatorstai-blogin
vuoden 2013 ensimmäisenä aiheena on sopivasti kolmetoista.
Rautateiltä
löytyy tämänkin valokuvatorstain kuva-aiheeni. Kaunislinjainen
ranskatar, väkivahva ja upeaääninen Dr13-diesel, olisi helppo
valinta, mutta jospa ison kauneuden sijaan tällä kertaa jotain
enemmän petite.
Väliraskas
vaihtoveturi Vv13 oli oikeastaan ensimmäinen onnistunut VR:n
hankkima dieselveturimalli. Nykyään joitakin
ulkomaalaisvalmisteisia kalustotyyppejä arvostelevat ja kotimaassa
valmistettuja haikailevat yleensä unohtavat, että kotimaiseen
veturituotantoon perustunut Suomen rautateiden dieselöinnin alkuaika
oli tuskien taivalta.
Vv13,
niin 13 kuin olikin, oli onnen luku keskellä pitkää
epäonnistumisten sarjaa: Dm3, Dm4, Vv12, Sv11, Vr11, Hr11...
Sodan
jälkeen siiviltä kiskoille laskeutunut Valmet Oy Lentokonetehdas
kehitti laajan malliston moottorivetureita teollisuuslaitosten
käyttöön. Mallit tunnetaan moottoriveturia tarkoittavalla
Move-nimellään. Suurin näistä oli Move5, joista ensimmäisen
kappaleen Valmet teki Salon raakasokeritehtaalle vuonna 1949. Tuo
Suomen veturiteollisuuden kannalta merkittävä kappale, jota
historian pieniä linjoja oikaisten voisi sanoa ensimmäiseksi
kelvolliseksi Suomessa valmistetuksi dieselveturiksi, on nykyisin
museoituna Veturimuseossa
(ja asiaa enemmän tai vähemmän läheltä katsoneena voinee
ounastella sen olevan joskus ehkä jopa liikkeellä).
Veturissa
on yhdysvaltalaisperäinen 12-sylinterinen
kaksitahtidieselmoottori, jonka teho on 350 hevosvoimaa. Kyseessä on
General Motorsin kuuluisan 71-moottorisarjan tyyppi 12V-71,
sylinteritilavuudeltaan 852 kuutiotuumaa. Syystä tai toisesta
moottori esiintyy suomalaisissa lähteissä yleensä mallimerkinnällä
12107.
Usein
kuulee väitettävän, että kyseessä olisi sama moottori kuin
sota-aikaisen länsiliittoutuneiden massatuotantopanssarivaunun M4
Shermanin eräässä mallissa. Väärinkäsitys johtunee siitä, että
M4A2:ssa käytettiin samaan jo vuonna 1938 kehitettyyn
moottoriperheeseen kuulunutta moottoria, mutta se oli suomalaisessa
veturissa käytetyn pikkuveli, kuusisylinterinen ja
426-kuutiotuumainen 6V-71. Näitä moottoreita panssarivaunussa oli
kaksin kappalein, jolloin sylinterimäärä ja kuutiotilavuus ovat
lähellä veturinmoottorin mittoja.
Takaisin
rauhan aikaan ja Detroitista suomalaisille raiteille. Epäonnisten
dieselkokeilujensa kanssa kamppailleella VR:llä katsottiin
kateellisena teollisuuslaitosten ratapihoilla hyvin toimivia
Move-sarjalaisia. Kun Valmet vielä varusti lippulaivamallin
raskaaseen vaihtotyöhön mekaanista vaihteistoa paremmin sopivalla
hydraulisella vaihteistolla ja lihotti veturin 40-tonniseksi, ei VR enää voinut vastustaa
kiusausta. Kaikessa olympiavuoden huumassa rautatiehallitus ehti
solmia tamperelaistehtaan kanssa kaupat kahdesta uudesta Move51h-tyyppisestä
veturista. VR risti koneet oman nimeämiskäytäntönsä mukaan
Vv13:ksi, veturi kun oli vaihtotyöhön tarkoitettu ja sen akselipaino kun osui väliraskaaseen 11,1-15 tonnin
välille.
Kolmastoista
Vv veturista tuli suunnilleen samalla periaatteella kuin kuuluisasta
Eerikistä muinoin neljästoista nimeään kantanut Ruotsin kuningas:
edeltäjä muistettiin hyvin, vaikka ei välttämättä olisi ollut
väliksi - potkut saaneesta Eerik XIII Pommerilaisesta jäi
1400-luvun ruotsalaisille suunnilleen yhtä ikävä muisto kuin
Vv12-veturista vuosisatoja myöhemmin entisen Itämaan
rautatieläisille - eikä kukaan enää jaksanut tarkkaan laskea
kuinka monta Eerikkiä tai Vv:tä oli sitä ennen ehtinyt olla.
Kaksi
ensimmäistä Vv13:a osoittautuivat valtion töissä vähintään
odotusten arvoiseksi, ja 1960-luvun alkuun tultaessa niitä
työskenteli ratapihoilla 37 kappaletta.
Vuonna
1972 VR uudisti vetokaluston nimeämiskäytäntöään. Tässä
yhteydessä Vv13 ja sen kokeilukäyttöön hankittu mekaanisella
vaihteistolla varustettu, vain viiteen kappaleeseen jäänyt
Vv14-rinnakkaismalli nimettiin Tve3-sarjaksi, jossa T tarkoittaa
työkonetta ja ve veturia.
Kuvassa
edelleen ajokuntoinen Vv13 nro 1763, sittemmin Tve3 nro 464,
pärisyttää kaksitahtiäänimaisemaansa Suolahden Höyrytapahtuman
vieraiden iloksi kesäkuussa 2011.
5 kommenttia:
Kiitos tarkasta selvityksestä.
Selkeesti 13 siis!
Kaunis kesäinen kuva, jossa veturin osa on haasteeseen merkittävä. Siitä se 13 löytyy.
sieltähän se kolmetoista löytyi, samoilla linjoilla olin itsekkin:))
Kiva, että on taas valokuvatorstain aika, ja saa uutta vanhaa tietoa! Ei niin, että mitään tästä numerotiedosta muistaisin, mutta kyllä oli kiva lukea.
Lähetä kommentti