Merellä, maalla ja nosturihommissa |
Alkuviikolla kahden päivän laivaseminaari, jo toinen kuukauden sisään. Nyt saa riittää vähäksi ja vähän pidemmäksikin aikaa. Tunkkaisia ovat.
Paluumatkalla jäin vielä päiväksi pääkaupunkiin ja harjoitin pitkästä aikaa opetustoimintaa. Perinteistä luennointia tällä kertaa, aiheena ammatillisen koulutuksen laadunhallinta.
Tänään työmatka vaihteeksi omalla autolla, Forssaan on ollut työpäiväaikataulujen hankala päästä julkisilla sen jälkeen, kun kapearaiteinen rata vuosikymmeniä sitten purettiin. Ensimmäinen pidempi ajelu uusilla renkailla. Hyvinkin hintansa arvoisilta tuntuivat ja kuulostivat. Menomatkalla päätin poiketa lounaalla Urjalassa Huhdin lounastuvassa. Pihalle pysäköityjen lukuisten pakettiautojen perusteella paikka näytti olevan monenlaisten vapaiden ammattien harjoittajien suosiossa nuohoojasta kengitysseppään. Eikä suotta: ihan heti ei tule mieleen yhtä maittavaa kotiruokalounaspaikkaa.
Forssassa pääsin kokeilemaan jotakin, mitä en välttämättä olisi ikinä uskonut tekeväni: ajamaan torninosturia. Maamme nosturikoulutuksen Mekka on jo pitkään sijainnut kakkostien varressa. Myönnetään - ei minusta olisi oikean nosturin koppiin ollut kiipeämään. Mutta vähäistä tuntumaa haastavaan työhön sai keväällä käyttöön otetulla simulaattorilla, joka on kuulemma maailmanluokassa ainutlaatuinen. Simuloitavana oli todellinen pääkaupunkiseudulla sijaitseva rakennustyömaa. Sanoisin, että taakan heijaamisen estävää vastaliikettä ei aivan helposti käytännössä opi, vaikka periaate on mitä selkein: "kissa" eli puomissa liikkuva nostovaunu pitäisi saada ohjattua taakan kohdalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti