Syysloma |
Viikko
on tullut pidettyä syyslomaa. Oli hyvä ratkaisu jäädä
kotimaahan. Säätilat ovat suosineet pihamaan syystöitä. Useampana
päivänä on haravoitu biomassaa kesällä uudelleen rakentamaamme
lehtikompostoriin. Viime syksynä luovuin viimein vanhasta
suosikistani, perinteisestä kapeasta metallikyntisestä haravasta,
kun sain käyttöön ilmeisesti ranskalaista suunnittelua olevan
Fiskarsin leveälapaisen muovimallin. Puolisoni on jo pitkään
suosinut oranssia leveää lapaa. Kun niihin yhdistetään
ammattilaiselta aikanaan saatu vinkki pressun käyttämisestä
kuljetusalustana, on homma hoitunut nopeasti.
Kovinta
ammattilaistyökalua käytteli tällä keikalla talon kauniimpi
asukas. Pihatielle kaksi vuotta sitten tuotettu kalliomurske on
raekooltaan osoittautunut painumattomuutensa vuoksi tarkoitustaan
hyvin vastaavaksi, mutta haravoinnin kannalta hankalaksi. Se jää
kiinni kaikenkokoisten haravanpiikkien väliin, eikä kivennupua
kompostiin kaivata. Tänä syksynä kulta halusi kokeilla
lehtipuhallinta. Sellainen löytyi kahden kympin päivähintaan
paikalliselta konevuokraamolta.
Puhaltimen
nauttimaa kaksitahtibensiiniä ei enää myydä nostalgisissa
käsipumpulla käytettävissä tankeissa. Perusbensaa olisi ollut
riittävästi jemmassa kotona ruohonleikkurin ansiosta, mutta litkun
vääntämiseen tarvittu öljypullo olisi maksanut melkein 15 euroa.
Ostin pienen kanisterin valmista sekoitusta. Olihan se kaksitahtinen
kallista jo 80-luvun alkuvuosina, kun sitä Tunturin tankkiin liian
nuorena pumppasin.
Lehtipuhallin
osoittautui asialliseksi laitteeksi. Eikä pienen
kaksitahtimoottorinkaan äänimaisemakaan taida olla ylipääsemätön.
Puolisoni päristellessä lehtipuhallinta työntelin ruohonleikkuria,
eikä toisen koneen ääni toisen yli kuulunut.
Vuosia
sitten joku eliittiryhmittymä nimesi lehtipuhaltimen vuoden
turhakkeeksi. Heille kai olisi ollut edullista, että parempi väki
saa nauttia aamupäiväkahvinsa rauhassa, kun käsityömenetelmin
toimiva työläinen rikkoo nivelensä yhteisen siisteyden eteen.
Moisista huuhaanäkemyksistä huolimatta laitteet ovat työtätekevän
väen onneksi yleistyneet.
Taiteilijaelämää
Lauantaiksi
tuli varattua tarjousjunaliput pääkaupunkiin. Käyntikohteena oli
maahantuontiliike Transmerin yksi hedelmä, Didrichsenin
taidemuseo Kuusisaaressa.
Olen
useasti kehunut pääkaupungin paikallisliikenteen helppoa
matkalippukauppaa. Ei se ihan pelkällä kännykällä käykään,
kun alle pitää ottaa kumipyörät. Ystävällinen, arvatenkin
jossain muualla syntynyt mutta suomea sangen hyvin puhunut kuljettaja
kertoi, että vain jotkut itään suuntautuvat bussilinjat hyväksyvät
kännykkälipun. Pitää muistaa jatkossa.
Kuusisaareen
houkutti norjalaismaalari Edvard Munchin teosten näyttely. Hänen
taulujaan kuulemma yritetään varastaa erityisen usein verrattuna
muuhun maailmanluokan taiteeseen, joten museon tekninen
turvatarkastus oli lentoaseman tyylinen.
Museokävijät
vastaanotti heti portilla Eila Hiltusen Crescendo. Pihalla vastaan
tuli muutama tutunmallinen puoliabstrakti, mistä tunnustan menneeni
ymmälleni. Puolisoni totesi, hämmästykseni nähdessään,
levolliseen tyyliinsä: Siinä on Mooren veistos. Henry Moorea?
Suomessa? Aika vähän taisin oppia muinoin lukemallani
taidehistorian perusopintokokonaisuudella.
Munchin
näyttely oli avartava. Nimenä taiteilija oli tuttu, ja
Huuto-teos-tietenkin. Ja käsitys siitä, että taiteilijaelämää
elettiin mittakaavassa, jossa Meller ja Morrison olisivat olleet aika
keveitä nappuloita. Munch sai faneja suomalaisistakin
ajanmiehistään. Hyvinkään hanu, Jalmari Ruokokoski, etunenässä.
Huudosta
oli Kuusisaaressa esillä mustavalkoinen grafiikkavedos. Maalari teki
töistään lukuisia eri versioita, ja viime kädessä katsoja kai
päättää, mikä on mistäkin oikea. Rikas versiointi lienee ollut
yhtenä syynä siihen, että testamentissaan taiteilija jätti yli 20
000 työtä Oslon kaupungille.
Omaksi
suosikikseni näyttelyssä esillä olleista muotoutui
Historia raikkaine väreineen. Sekään ei
ole ainoa lajiaan, vaan öljymaalausversio yhdestä Oslon
yliopistolle tilatusta kolmen freskon sarjaan kuuluvasta
maalauksesta. Hienoja oli toki muitakin. Kuten Ateneumin kokoelmista
lainattu Kylpeviä miehiä. Esitelmöitsijä kutsui sitä
maskulinistiseksi teokseksi, koska miehet ovat siinä lähes
luonnollisen kokoisia, ja Munch kuulemma teki sen miehisyyden
korostukseksi petyttyään jälleen kerran naisiin (blog. huom.
pettymykset taisivat tulla lähinnä omien sikailuiden tuloksena).
Hienolla tavalla hän naisiakin kuvasi: sympaattinen hyljettä
muistuttava Venus, mesenaattirouvien arvokkaat muotokuvat ja sitten
ne sirot punatukkaiset milloin milläkin tekniikalla tehtyinä.
Näyttelyn
jälkeen etsittiin ruokapaikka kylän keskustasta.
Osuuskauppa-sellainen on varma valinta. Niin taisi olla monen muunkin
jonottaneen mielestä. Pizzalinjalla mentiin ja hyvää oli. Ja
paljon nopeampaa kuin tarjoilija varoitti. Junaa odotellessa
poikettiin palanpainikkeella rautatieharrastajatuttavan taannoin
suosittelemassa entisessä ykkösluokan asemaravintolassa. Nykyään
paikka on nimetty angloamerikkalaiseen rautatiehistoriaan liittyen.
Rohkea nimivalinta. Ainakin ammattiyhdistysliikkeen arvelisi moista
vieroksuvan.
Pääkaupungin
päärautatieaseman pääsuunnittelijaksi mainitaan yleensä Eliel
Saarinen. Hän toki kehitteli isoimmat päällepäin näkyvät
rakenteet (joskin rautatielaitoksen 2010-luvun markkinoinnissa usein
näkyvät lyhdynkantajapatsaat, kivimiehet, kuten mainososasto on
alkanut niitä kutsua, ovat sääksmäkeläistä alkuperää esittäen
Emil Wikströmin ikuistamaa torppari Jalmari Lehtistä). Mutta
asema-alueen peruskaava tuli - keltäpä multakaan - kuin
rautatiehallituksen silloiselta arkkitehdiltä Bruno Granholmilta.
Niin paljon kuin muumilaaksomaisia platformskjuleja onkin purettu,
voi junamatkustaja edelleen nähdä saman aivoituksen jäljen - toki
matkustajamäärän kasvamisen mukaan monia kertoja korjattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti