Työhyvinvointia |
Alkusyksyn
opiskeluprojektinani oli työhyvinvoinnin perusteet -opintojakso
avoimessa yliopistossa Tampereella. Sitä kuulemma luennoidaan
kahdessa vuorossa täysille saleille: päivällä
johtamiskorkeakoulun tutkinto-opiskelijat ja illalla
sivuaineopiskelijat ja avoimen väki. Suuri osa iltakurssilaisista
taisi olla sosiaali- ja terveysalojen ihmisiä. Kiinnostus aiheeseen
on kunnioitettava asia, oli taustalla sitten tutkintovaatimukset tai
mielenkiinto.
Viimevuotinen
Työterveyslaitoksen 65. työsuojelupäällikkökurssi
(kurssinumerointi näyttää kirjoitettuna niin hienolta, että en
voinut olla käyttämättä) tarjosi useilla luennoilla samaa
aihepiiriä. Mutta nälkäiseksi se silti jätti, kuten hyvän
kurssin kuuluu. Arvasin, että nälkä helpottuu vasta laajemmalla
aihekohtaisella kurssilla enkä pettynyt. Luentojen lisäksi
opintojaksoon kuului kaksi kirjaa: M.-L. Mankan kirja
"Työnilo" ja joko P. Pyöriän
"Työhyvinvointi ja organisaation menestys" tai STM:n
raportti. Kirjastojärjestelmien mukaan ensinmainittu kirja
oli koko kurssin ajan lainassa ei vain yliopistokirjastossa vaan koko
maakunnassa. Olin melkeinpä iloinen - itsekkäistä syistä tosin -
että oman työmaan erinomainen kokoelma ei ole PIKIn
piirissä. Toiseksi luettavaksi valitsin suosiolla verkkosaatavan.
Keskiviikkoillan
tentissä oli kolme kysymystä: yksi luennoista ja yksi kummastakin
kirjasta. Vastauksia ei saanut kirjoittaa yleiseen tapaan
ruutupaperille, vaan tarkoin rajattuun tilaan koepaperiin. Ymmärrän
hyvin, että useampi sata tenttijää ei innosta
koulutuksenjärjestäjää käyttämään vapaapituisia
esseevastauksia, mutta toisaalta aihepiiri ei tue rasti ruutuun - tai
monivalintatehtäviäkään.
Sattuman
kauppaa tai ei, eilen tuli istuttua työmaalla saman aihepiirin
kurssilla. Kesän korvalla päätettiin hommata esimiehille,
yhteistyötoimikunnalle, työsuojelujaostolle ja johtoryhmälle TTK:n
työhyvinvointikorttikoulutus, ja toteutuspäiväksi
valikoitui viime torstai. Teoria ja käytäntö risteytyivät siinä
määrin kuin se yhden päivän aikana on mahdollista. Hyvä kurssi,
kiitos opiskelijoille ja opettajille.
Työhyvinvointikortti.
Taas yksi pätevyyskortti, jonka takia käytännön työtä tekevän
lompakossa pitäisi olla nykyistä enemmän tilaa?
Monikulttuuria
Pyhäinpäivän
aattoiltana käytiin kullan kanssa kävellen kaupassa. Koululla ja
urheilutalolla näytti olleen menossa ruotsinkielisten kristillisten
nuorten Höstdagarna.
Miksi
juuri täällä ja taas, pohdimme. Jättefint, että moinen tapahtuma
järjestetään täällä. Jos rohkeutta ja lauluääntä - lähinnä
minulta - olisi löytynyt, olisimme menneet koulun pihalle laulamaan:
"Nu ska vi sjunga och spela gitarr...". Päätelmämme
oli Suomen rataverkko. Tosin paljon ruotsinkielisillä teksteillä
varusteltuja tilauslinja-autojakin näkyi.
Pian
kotiin tultuamme soi ovikello. "Karkki vai kepponen",
kysyttiin. Kun pahoittelin, että karkkia ei ollut, toivotettiin
asiallisesti hyvää halloweenia.
Kotona
ei vietetty halloweenin aattoa, vaan pyhäinpäivän. Levysoittimessa
Peteris Vasksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti