Jumbopäivän aattoilta |
Jo
kahtena iltapäivänä veturitallilla on leijunut puhtaan koivuhalon
palaminen. Yksi parhaista tietämistäni tuoksuista. Jussi ja Simo
ovat lämmittäneet K3/Tv1 nro 933 -höyryveturia pikkuhiljaa.
Erityisen ilahduttavaa oli, että vettä tenderin vesisäiliöstä
kattilaan siirtävät imurit olivat ryhtyneet työhönsä -
kuljettajan puoleinen tuoreen höyryn ja lämmittäjän puoleinen
poistohöyryn voimalla - kuin olisivat olleet toiminnassa viimeksi
eilen. Eilisestä vain oli vierähtänyt 45 vuotta.
Ensimmäisenä
lämmitysiltana tuli sai sammua pesästä, mutta tänään jäi
ihailtavan kokoinen joukko talkoolaisia tallille yöpymään ja
huolehtimaan, että "Jumbolla" on kattilassaan
syötävää ja juotavaa yön yli. Veturi on lämpimänä helppo
ottaa museokauden päättäjäispäivän yleisöä viihdyttämään.
Ilta
osoitti, että tallille mahtuu mitä parhaimmin teatteria ja
veturinlämmitystä samaan aikaan. Jos "Jumbo" ei
olisi ollut niin vesipöhössä kuin taannoisen vesipainekokeen
jäljiltä oli, oltaisiin paikallisen teatteriduon musiikkinäytelmän
äänitehosteet hoidettu aidoin viheltimin ja muin varustimin. Nyt
riitti näytöksen alkamisesta kuuluttamaan vanha aseman kello.
Väliajalla monet teatterin ystävät kävivät tekemässä lähempää
tuttavuutta höyryveturiin.
Veturin
ajo- ja muulle valaistukselle virtaa jauhavan generaattorin
höyryputki päästää käyttövoimaansa hiukan läpi. Hukkahöyryllä
ei ole suurta merkitystä, kun ei ole - veturinkuljettajarunoilija
Aarre Savolaisen sanoja lainaten - vetokoukussa tuhannen
tonnin paino. Yhdellä monista teräspuhaltimistaan
pianissimossa soitteleva veturi on ohikulkijalle mielenkiintoisempi
kuin hiljainen. Tosin on sanottava, että jaan Simon näkemyksen
siitä kaikin aistein havainnoitavasta kauneudesta, jonka antaisi
lämmitettävänä oleva, pidäteltyä voimaansa vain satunnaisin
pienin äännähdyksin ilmoitteleva kone.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti